Dansk Lungemedicinsk Selskab
1. DLS vil anbefale Sundhedsstrukturkommissionen at se på ensretning og sammenhænge i nationale tiltag. I den forbindelse at se på ensretning i udmøntning af retningslinjer for kontrolforløb, eksempelvis nodulus- og infiltratkontroller.
2. Det er vores indtryk, at det ofte komplekse, tværfaglige samarbejde kan medføre adskillige ekstra skanninger ud over de anbefalede, og der er behov for øget fokus på evidensbaserede opfølgningsalgoritmer.
3. På den anden side er der behov for personificerede kontrolforløb for kronisk sygdom inden for en lang række benigne sygdomme og en differentieret tilgang til patienter med de store folkesygdomme. Indikationerne for, hvem der skal følges hvor og for hvad, bør genbesøges. Grænsen for kompliceret sygdom har rykket sig i de senere år, og vi skal passe på ikke at gøre det svære for simpelt.
4. Der skal være lighed i tilgang i sundhedsvæsenet landet over. Alle akut lungesyge bør kunne ses akut af en læge og kunne få et sikret tilbud om en ligeværdig opfølgning at akut sygdom, uagtet hvor man bor.
5. Strukturen i sundhedsvæsenet skal tilpasses befolkningen. Derfor er det vigtigt at sikre en optimering af behandlingstilbud til kronisk sygdomsramte patienter med behov for lindrende behandling. Det er vores oplevelse, at de tværsektorielle tilbud iværksættes for sent, ikke kun for lungesyge, men også andre patientgrupper med kronisk sygdom.
Dansk Radiologisk Selskab
1. Radiologi udgør en central del af patientforløbene med diagnosticering, valg af behandling og efterfølgende kontrol. Kommissionen bør styrke radiologiens centrale rolle i patientforløb, så der opleves et mere sammenhængende og koordineret tilbud mellem sektorer.
2. Vi skal fremme ny teknologi i radiologien, hvilket kan bidrage til mere sikker diagnostik. Der skal være fokus på værdiskabelsen af blandt andet kunstig intelligens, og de nødvendige rammer i specialet og investeringer over tid, både med hensyn til implementering og drift, skal sikres.
3. Radiologi er digitaliseret og afhængig af driftsstabile og sammenhængende it-løsninger til at understøtte vores arbejde. Der skal investeres i diagnostisk udstyr på tværs af landet.
4. Løbende uddannelse og kompetenceudvikling inden for radiologien er centralt for at drive vigtige elementer af kommende digitale løsninger i sundhedsvæsenet.
5. Der er behov for fokus på sundhedsvæsenets indretning, så tilgængelig, hurtig og korrekt diagnostik tæt på borgeren fremmes.
Dansk Selskab for Klinisk Onkologi
1. Personale/ressourcemangel. Antallet af ældre stiger – og hermed også antallet af kræftpatienter – ca. 30 % over de næste 20 år. Der er derfor behov for, at personale/ressourcer øges i takt med dette, så vi kan fortsætte med at tilbyde patienterne behandling af høj kvalitet.
2. Ulighed i kræftbehandling. I alle faser af kræftforløb ses ulighed i kræft – fra forekomst over diagnosticering til behandling, rehabilitering, overlevelse og efterforløb. Der er behov for at finde løsninger til at afhjælpe denne ulighed.
3. Systematisk og national dataindsamling. Indsamling af viden (evidens) er essentielt for at kunne optimere alle aspekter af kræftpatientens forløb. Dette arbejde er bureaukratisk tungt og ressourcekrævende i dag, og derfor er der brug for, at denne vidensindsamling lettes på nationalt plan.
4. Styrk det palliative område. Et fokus på at smidiggøre overgangen til palliative forløb og til primærsektoren er vigtigt for at sikre, at patienterne støttes tilstrækkeligt i hele deres forløb – også ved sektorovergange – samt at flere oplever en rettidig palliativ indsats.
5. Fokus på ældre og komorbide patienter. Et særligt fokus på at styrke den nødvendige multidisciplinære/tværfaglige tilgang til disse patienter er essentielt for at kunne tilpasse og optimere deres forløb og behandling.
Dansk Selskab for Akutmedicin
1. Vi ønsker et sundhedsvæsen med ensartet, høj kvalitet, hvor uligheden minimeres. Uensartede organisatoriske modeller påvirker både kvalitet og lighed.
2. Der er behov for flere akutmedicinske generalistkompetencer i mødet med de uafklarede akutte patienter, uanset geografisk placering og ankomst på døgnet.
3. Det tværsektorielle samarbejde for akutte tilstande skal styrkes. Akutafdelingerne er indgangsdøren til hospitalerne ved akut sygdom. Størstedelen af patienterne har efter indledende undersøgelse ikke brug for et specialiseret hospital og kan enten afsluttes direkte eller modtage anden opfølgning i tæt koordination mellem almen praksis og kommunernes akutteams.
4. Opgavefordeling mellem sygehuse og det nære sundhedsvæsen skal tydeliggøres. Det er en ressourceforøgende løsning at sende borgeren på sygehuset, blot fordi andre akutte sundhedstilbud ikke er tilgængelige. Det er derfor vigtigt at styrke tilgængeligheden af akut vurdering og behandling i det nære sundhedsvæsen på alle tider af døgnet.
5. Lægevagtsordningen skal fastholdes i regi af almenmedicinske speciallæger. Det er dette speciale, som har kompetencerne til behandling og visitation af denne patientgruppe.
Dansk Psykiatrisk Selskab
1. Psykiatriske pakkeforløb skal tilpasses individuelle behov. Der skal leveres behandling af høj faglig kvalitet med de bedste dokumenterede metoder. De fleste patienter bliver behandlet i regionalt regi uden for hospitalerne, og behandlingen kræver helhedsorienteret ambulant behandling.
2. Den gennemsnitlige ventetid hos en praktiserende psykiater er aktuelt 81 uger. Den skal nedbringes ved at øge antallet af ydernumre og ansætte andre faggrupper i speciallægepraksis.
3. Ca. 14.000 mennesker i psykiatriske botilbud er ikke sikret direkte adgang til lægehjælp, og mange beboere lider af ubehandlede fysiske lidelser. En fast læge kan forbedre forløbene, ligesom den psykiatriske behandling kan optimeres, indlæggelser forebygges, og anvendelsen af tvang nedbringes.
4. Mange mennesker med psykiske lidelser ønsker at vende tilbage til arbejde eller uddannelse. Individuelt planlagt job med støtte (IPS) indebærer et samarbejde mellem kommunale og regionale teams om at indplacere borgeren i det almindelige arbejdsmarked eller i uddannelsessektoren.
5. Der skal indføres standarder for den kommunale indsats for udredning og behandling af autisme og opbygges videnscentre, eller også skal behandlingen af kompliceret autisme overføres til regionalt regi.
Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi
1. Det store arbejde med kliniske retningslinjer foregår i fritiden. Vi skal have støtte, så en høj kvalitet sikres, så de er tidssvarende, og så der ikke er spild. Vælg klogt-tankegangen skal implementeres, og der skal være mulighed for at udregne de samfundsmæssige og økonomiske konsekvenser, når en retningslinje ændres.
2. Vi skal inddrage de praktiserende gynækologer i uddannelse, så de uddannelsessøgende følger patienterne. Kirurgisk uddannelse skal også foregå i privat regi, hvis mere benign kirurgi flyttes dertil.
3. Politikerne skal have faglige selskaber med, når de indfører nye behandlinger. Der er flere eksempler, hvor der politisk er indført behandlinger, der fagligt ikke er evidens for. En styrkelse af det nære sundhedsvæsen indebærer f.eks. ikke fritstående fødeklinikker.
4. Sundhedsfremme og forebyggelse skal prioriteres. Det er vigtigt at prioritere svangreomsorg, opfølgning efter fødsel, fertilitetsundersøgelser og tilbud, der tager sig af unges mentale og seksuelle sundhed.
5. Det nære sundhedsvæsen skal styrkes – flere praktiserende gynækologer og lige/ens ret og mulighed til at tilgå praktiserende gynækologer. Når man udliciterer elektive opgaver til det nære sundhedsvæsen, skal det dog sikres, at arbejdet på sygehusene ikke kun bliver vagtarbejde.