Skip to main content

Yngre læger i øst dumper Sundhedsplatformen - i Midtjylland er de vilde med deres EPJ

Yngre læger i Midtjylland er begejstrede for deres elektroniske patientjournal, MidtEPJ, og giver den næsten topkarakter. Til gengæld dumper Sundhedsplatformen med et brag i samme undersøgelse. De yngre læger i Østdanmark mener, at problemerne med Sundhedsplatformen går ud over patientkontakten og øger risikoen for fejl.
Foto: Region Midtjylland
Foto: Region Midtjylland

Bodil Jessen

18. nov. 2019
8 min.

Sundhedsplatformen dumper med et øredøvende brag i en ny landsdækkende undersøgelse, hvor yngre læger bedømmer de elektroniske patientjournaler, som de benytter i det daglige arbejde. Til gengæld scorer Region Midtjyllands it-system, MidtEPJ, næsten topkarakter.

Mere end hver fjerde hospitals- eller psykiatriansatte yngre læge har i oktober deltaget i undersøgelsen fra Yngre Læger. Foreningen har spurgt sine medlemmer i hele landet om deres opfattelse af de elektroniske patientjournaler.

De er blandt andet blevet bedt om at bedømme de elektroniske patientjournaler efter skolernes karakterskala. Her springer det i øjnene, at de yngre læger i Region Hovedstaden og Region Sjælland giver Sundhedsplatformen karakteren 1,7 (der kræves mindst 2 for at bestå). Det står i skærende kontrast til MidtEPJ, der opnår flotte 9,23 i karakter blandt de yngre læger i Region Midtjylland.

Hele 68 procent af de yngre læger, der bruger Sundhedsplatformen, er meget utilfredse eller utilfredse med systemet, mens dette kun gælder for otte procent af MidtEPJ's brugere.

Yngre Lægers formand, Helga Schultz siger om undersøgelsen:

»Jeg arbejder med Sundhedsplatformen til daglig, og jeg er ikke overrasket over, at et bredt udvalg af vores medlemmer giver den en dårlig karakter. Der er brug for, at de ansvarlige i Region Hovedstaden og Region Sjælland skruer endnu mere op for deres arbejde for at få løst problemerne«.

De yngre læger i de to østdanske regioner bliver i rundspørgen spurgt, om de har tiltro til, at fejl og mangler i Sundhedsplatformen vil blive udbedret – 74 procent erklærer sig overvejende eller helt uenige i dette.

Hvad ville du have svaret til det spørgsmål, Helga Schultz?

»Jeg ville svare overvejende uenig. Jeg har været ansat i Region Hovedstaden, siden Sundhedsplatformen blev indført for tre et halvt år siden, og jeg oplever, at en del af de store problemer, der har været siden indførelsen, stadig er til stede. Det gælder blandt andet medicinmodulet. Det gør, at jeg ikke rigtig tror, at det kan blive godt«.

Øger risiko for fejl og tager tid

Ifølge de yngre læger går Sundhedsplatformen ud over både patientsikkerhed og patientkontakt. I alt 73 procent af de yngre læger i de østdanske regioner svarer således, at Sundhedsplatformen øger risikoen for at begå fejl i behandlingen af patienterne. Til sammenligning er det blot fire procent af de midtjyske læger, der har samme opfattelse af MidtEPJ.

Og 85 procent af de østdanske yngre læger mener, at Sundhedsplatformen tager unødig tid fra kontakten med den enkelte patient, mens det kun er 13 procent af de midtjyske læger, der svarer dette om MidtEPJ.

»Vi har naturligvis altid brugt tid på henvisninger, journalføring og anden dokumentation, men det tager meget lang tid med Sundhedsplatformen. Det hænger ikke sammen. Vi kan ikke med denne undersøgelse sige, at Sundhedsplatformen direkte påvirker patientsikkerheden, men det er tydeligt, at Sundhedsplatformen har gjort, at der blandt lægerne er opstået en usikkerhed om patientsikkerheden«, siger Helga Schultz.

Får ikke hjælp og vejledning

Da Styrelsen for Patientsikkerhed for nylig gennemførte tilsyn på anæstesiologiske og intensivafdelinger i Region Hovedstaden og Region Sjælland for at undersøge, om Sundhedsplatformen var patientsikker, konkluderede man, at vedvarende oplæring, supervision og etablering af konkrete hjælpefunktioner for den enkelte medarbejder er af helt central betydning for at anvende Sundhedsplatformen som et patientsikkert arbejdsredskab.

Disse forhold er der også spurgt ind til i Yngre Lægers undersøgelse, men heller ikke her er der meget opmuntring at hente for Sundhedsplatformen.

Blot 15 procent af de yngre læger er helt eller overvejende enige i, at de modtager vedvarende oplæring og supervision i Sundhedsplatformen, mens det kun er 17 procent, der svarer, at de let kan få hjælp til at løse problemer, hvis de oplever problemer med Sundhedsplatformen.

»Det giver et billede af, at Sundhedsplatformen ikke er et patientsikkert system – i hvert fald ikke ud fra de forudsætninger, som Styrelsen for Patientsikkerhed har udpeget som nødvendige for et patientsikkert system«, siger Helga Schultz.

Kræver ikke Sundhedsplatformen skrottet

Giver denne undersøgelse anledning til at ændre eller skærpe Yngre Lægers holdning i forhold til, hvad der skal ske med Sundhedsplatformen?

»Nej, vi står, hvor vi hele tiden har stået, men jeg håber, at undersøgelsen giver regionerne et klart billede af, at det går alt for langsomt med at forbedre systemet. Undersøgelsen understreger over for regionerne, at de her problemer skal løses nu. Og det skal gå meget hurtigere, for det kan ikke blive ved med at fortsætte sådan her. Vi insisterer på, at det skal blive bedre, og vi vil fortælle både embedsfolk og politikerne i Region Hovedstaden og Region Sjælland, at vores medlemmer er ikke tilfredse – de er faktisk rimeligt desperate. Så må de to regioner tage stilling til, om Sundhedsplatformen kan bringes til at fungere tilfredsstillende, og – hvis ikke det er tilfældet – hvad der eventuelt kan sættes i stedet«, siger Helga Schultz.

Så vi kommer ikke til at skrive, at Yngre Læger kræver Sundhedsplatformen skrottet?

»Vi vil gerne have, der bliver truffet gode beslutninger om implementeringer af nye it-systemer. Men det er de to regioner, som kan træffe beslutning om, hvad der skal ske med Sundhedsplatformen. Der er ingen tvivl om, at regionerne skylder lægerne et svar på, hvad deres plan og ikke mindst tidshorisont er«.

Når man ser den her undersøgelse, ser det ellers ud til, at det ville være bedre at skifte til det midtjyske system.

»Måske. Vi synes, at de, der har power til det, bør tænke over det spørgsmål og udarbejde de nødvendige beregninger og analyser«, siger Helga Schultz.

Faktaboks

Hvilken karakter vil du give Sundhedsplatformen/MidtEPJ/COSMIC/Clinical Suite på 7-trins-karakterskalaen?