Strukturkommissionen
Det er blandt andet denne erkendelse, der gør, at Camilla Rathcke bakker op om regeringens planer om i løbet af dette forår at nedsætte en strukturkommission for sundhedsvæsenet. Der er med regeringens ord behov for »fundamentale ændringer i sundhedsvæsenet«.
Kommissionen skal være klar med forslag til modeller, så der kan komme en efterfølgende politisk diskussion og beslutning, og så der i 2024 kan påbegyndes en opfølgende lovgivning.
Det er fornuftigt nok at se på det overordnet strukturelt, siger Camilla Rathcke, der peger på, at bagtæppet er en ret stor uensartethed i landet.
»For sygehusene lægger Sundhedsstyrelsen ganske vist de overordnede rammer. Men befolkningen er skruet forskelligt sammen, og nogle regioner har sværere ved at rekruttere og fastholde personale end andre – hvordan skal det løses? Tre, fem eller ingen regioner? Statslige sygehuse eller et sundhedsvæsen, der er distanceret fra det statslige niveau i en ny konstruktion? Hvor er det demokratiske niveau, hvis regionerne nedlægges?«
Men der er utroligt mange spørgsmål, der skal besvares, inden man når til diskussionen om strukturen, mener Camilla Rathcke.
»Jeg håber derfor, at det ikke bliver et arbejde for strukturens skyld alene, og at det ikke bliver en diskussion om regioner. Jeg håber, det bliver en diskussion om, hvad vi som samfund gerne vil have, og hvad vi tror, sundhedsvæsenet kan løfte, og hvilken struktur der bedst understøtter det. Det skal være mere ambitiøst, end at nogen i en sen nattetime tænker, for eksempel, at nu laver vi fem regioner om til tre«.
I stedet skal spørgsmålene være:
»Hvordan får vi det hele til at hænge sammen, og hvordan løser vi opgaverne på tværs? Hvordan får vi sygehusene, almen praksis og praksissektoren til at hænge sammen, og hvor passer de kommunale opgaver ind? I den diskussion kommer de rigtigt spændende tanker i gang«, siger Camilla Rathcke.
I de seneste års aftaler på sundhedsområdet og sundhedsreformen fra sidste år er der allerede sat nye ting i gang. Der er sundhedshuse i varierende udgaver, der er kommet nærhospitaler og sundhedsklynger. Endvidere har diverse kommunale kvalitetsplaner set dagens lys, og der er kommet initiativer, der skal sikre lægedækningen.
»Det bliver spændende at følge, hvordan strukturkommissionen kommer til at binde sløjfe mellem de mange elementer, som jeg forventer, at den nok vil trække frem. Jeg håber dog også, at der ikke vil være nogen hellige køer. Hvis arbejdet i strukturkommissionen betyder, at der er noget, der skal reorganiseres eller tænkes anderledes, også af de nyere konstruktioner, så håber jeg, at man vil være åben over for det«.
Prioritering
I regeringsgrundlaget fremgår det, at der skal nedsættes et nationalt prioriteringsråd for sundhedsvæsenet. For bare en månedstid siden etablerede Lægeforeningen et prioriteringsråd kaldet Sundhedssektorens Prioriteringsråd.
Det understreger behovet for at formalisere prioriteringen, mener Camilla Rathcke, for, som hun siger:
»Vi er der, hvor vi må spørge os selv, om sundhedsvæsenet er blevet en stor servicesektor for det evige liv«.
Der er ikke kommet en nærmere konkretisering af det nationale prioriteringsråds opgaver endnu, men Camilla Rathcke mener, at de to udmærket kan komme til at sameksistere.
Sundhedssektorens Prioriteringsråd kan i Camilla Rathckes øjne blive et råd, der kvalificerer den politiske debat, fordi det tager fat på, hvordan sundhedsvæsenet kan løse den stigende mængde opgaver i forhold til den mængde af arbejdskraft, der er til rådighed.
»Jeg synes, det er positivt, at også regeringen vil drøfte prioritering og se på nogle af de helt fundamentale spørgsmål. Det er ikke nemt, det ved vi også fra Norge og England, som har oprettet nationale prioriteringsinstitutter. Og det er ikke alt, der bliver løst. Men det er et større svigt ikke at gøre forsøget, når man kan se, at tingene begynder ikke at hænge sammen«.