Boganmeldelse: Basal og klinisk farmakologi. 6. udgave.

Kirstine Moll Harboe, speciallæge i klinisk farmakologi, overlæge, ph.d. i Lægemiddelstyrelsen

21. nov. 2019

Basal og klinisk farmakologi er ikke en bog, man ligger med på sofaen, eller som nemt smutter med i håndbagagen. Med sine 1.218 sider, 82 kapitler, 93 forfattere og 3,060 kg er det en bog, der kræver en indsats af sin læser, og måske har 6. udgave nået og overskredet mætningspunktet for en lærebog?

Bogen er inddelt i tre afsnit, og de 82 kapitler er passende fordelt med 15 til basal farmakologi, 47 til speciel farmakologi og til slut 20 kapitler med klinisk farmakologi.

Det første afsnit om basal farmakologi er uden tvivl faglig topklasse, men der er ikke gjort meget for at hjælpe læseren i gang. Sproget er tungt mange steder, og det er svært at gennemskue, hvad der er need to know, nice to know og you will only hear about this once in your career. Biologiske lægemidler har fået sit eget kapitel, men der er stadig mest fokus på syntetisk fremstillede lægemidler, og her i 2019 kunne der godt være et kapitel om advanced therapy medicinal products (ATMP'er).

Der er ikke lavet meget om på opbygningen af kapitlerne om den specielle farmakologi i forhold til tidligere udgaver. Der kommer hele tiden nye lægemidler og behandlingsmetoder, og at blive ved med at fylde på uden at tage ud bidrager til (over)mætheden. Mange af oplysningerne om bivirkninger, interaktioner m.m. vil man nok slå op på nettet og ikke i en bog. Måske kunne man supplere bogen med et kompendium? Kapitlerne kommer godt rundt i den specielle farmakologi og er velegnede som baggrundsviden til uddannelseslæger i alle medicinske specialer. Men jeg savner et kapitel om vacciner.

Det sidste afsnit omhandler klinisk farmakologi, f.eks. rationel farmakoterapi, administrativ farmakologi og lægemidler til risikopatienter. Her kommer forfatternes egne holdninger mere til udtryk, og f.eks. kapitel 71 om brug af lægemidler i graviditeten er en fornøjelse at læse. Studerende kan med fordel varme op i nogle af bogens sidste afsnit. Ifølge forordet dækker bogen medicinstudiernes pensum i farmakologi, men jeg vil påstå, at bogen dækker væsentlig mere end det.

Hvert kapitel indledes med et kort resumé, der fremhæver kapitlets hovedbudskaber, og de mange grønne faktabokse er velvalgte og bidrager til læsevenligheden. Mere af det, tak. I slutningen af hvert kapitel er der »test din viden«-spørgsmål. Svarene ligger på forlagets hjemmeside. Det er en god idé at flytte bogen ind i et virtuelt univers, hvor teksten kan forklares med f.eks. små film og animationer. Desværre er de 40 sider med forholdsvis simple og korte svar på hjemmesiden ikke imponerende. Jeg håber, at redaktørerne fortsætter med at udvikle på konceptet, gerne med feedback fra læserne.

Basal og klinisk farmakologi skal nok læses i dagslys ved et bord og med en stærk kop kaffe inden for rækkevidde, men det er en imponerende og gennemarbejdet bog. Basal og klinisk farmakologi er én af de bøger, man tager ud af pappet, dufter til og ydmygt bladrer igennem, når man får den i hænderne. Og den ser blændende ud på reolen.