ÅBENT BREV: »ME Foreningen står ikke bag chikane mod Per Fink«

Ugeskrift for Læger har modtaget nedenstående debatindlæg fra ME Foreningen som reaktion på artiklen om Jydsk Medicinsk Selskabs hædring af overlæge og professor Per Fink med en Pris for Civil Courage.
23. sep. 2019

Til chefredaktør Bo Hasseriis, Ugeskrift for Læger:

ME Foreningen står ikke bag chikane mod Per Fink

Vedr. artikel dateret 20. september 2019 skrevet af Dorte R. Jungersen, hvor Per Fink udtaler sig.

I artiklen står følgende:

"Den særdeles aktivistiske ME Foreningen (ME = myalgisk encefalomyelitis) har i årevis chikaneret og miskrediteret Per Fink og centeret i Aarhus, hvor foreningen og dens støtter har filmet patienter og demonstreret foran forskningsklinikken på Nørrebrogade med bannere, megafoner og tilråb fra nederste skuffe".

Her er der desværre tale om en række usande udtalelser. Når en journalist og et fagblad bringer så ekstreme udtalelser fra én kilde, er det god journalistik at

lade modparten komme til orde. Det her er journalistisk dybt kritisabelt og overholder ikke de presseetiske retningslinjer, som et fagblad må forventes at arbejde under.

ME Foreningen står ikke bag den nævnte aktion, som fandt sted for nu 6 år siden. Vi mener ikke, at trusler og chikane styrker forståelsen. ME Foreningen går ind for, at information og kommunikation

skal foregå på en saglig måde og i øjenhøjde.

ME Foreningen kan ikke tage ansvar for patienter eller borgeres individuelle kommunikation. Vi opfordrer medlemmer til at bevare en god tone for at sikre dialogen.

Denne slags misinformerende og miskrediterende udtalelser, som kommer til at stå uimodsagte, er ødelæggende for en patientforening.

Rebecca Hansen, formand for ME Foreningen

Faktaboks