Skip to main content

BLOG - Soile Friis: Sundhedsplatformen ruller, men farten kan komme op

Alt for stramme retningslinjer overbelaster læger og hindrer dem i at give administrative opgaver videre til lægesekretærer.

2. jun. 2016
4 min.

Puha. Heldigvis tyder det meste på, at Danmarks dyreste projekt inden for sundheds-it ikke bliver nogen ny offentlig skandale. Sundhedsplatformen har forladt perronen på hospitalerne i Herlev og Gentofte.

De første dage har været præget af usikkerhed. Helt forventeligt. Som vi også regnede med, har der hurtigt vist sig behov for ændringer. For eksempel stilles der alt for store krav til, hvad lægerne selv skal udføre i systemet. Det belaster dem og stjæler deres tid.

Lægerne skal have langt større muligheder for at delegere administrative opgaver videre til lægesekretærerne, og evt. kliniske opgaver til sygeplejersker/SSA´er. Det vil øge den totale effektivitet.

Mere fordanskning

Fra de første dage med Sundhedsplatformen er der mange historier om, hvor meget mere tid, lægerne skal bruge på deres rutineopgaver. Det er uholdbart. Her må ledelserne løsne op, så lægesekretærerne selv får adgang og tilladelser i systemet.

Sundhedsplatformen er et amerikansk system. Blandt andre en lang række lægesekretærer har deltaget i udviklingsarbejdet med at overføre til danske forhold. Det har været godt og givet en række gevinster.

Fakta

Fakta

Men på nogle punkter ser systemet stadig lidt for amerikansk ud. I USA har de ikke samme tradition for, at lægerne aflastes af lægesekretærer. Blandt andet derfor er det amerikanske sundhedssystem vildt meget dyrere end det danske.

Nu skal fordanskningen have en ekstra omgang. Ellers saboteres arbejdsgangene på hospitalerne.

Behov for mere undervisning

Det er svært for alle at vænne sig til nyt. I de første dage har der været frustrationer over alt det nye, vi skal vænne os til. Måske har der også været lidt brok.

Men vi lægesekretærer ser overordnet positivt på Sundhedsplatformen. Den skal nok blive en gevinst. Især hvis politikere og ledelser hurtigt foretager de nødvendige justeringer.

Andre ting vil tage lidt tid. Vi er tålmodige.

Nogle steder har de ansatte fået for lidt undervisning. Men det hører vi, at der er opmærksomhed på. Derfor regner vi med, at det bliver tilpasset.

Jeg prøver selv

Jeg har selv i nogle dage arbejdet med systemet på hospitalet i Gentofte. Jeg er gået hjem bombet i hovedet. Sådan er det med noget nyt.

Men jeg bekymrer mig over, at mange af mine lægesekretærkolleger - også i andre faggrupper - siger, at de mangler overblik. Det kan true patientsikkerheden. Jeg hører også fra mine lægesekretærkolleger, at de er pressede. Så pressede, at de går hjem fra arbejdet med store frustrationer og bekymringer. Det skaber dårlig stemning, og det gavner hverken kvaliteten eller arbejdsmiljøet.

Det er vigtigt, at ledelserne også er klar over, at overgangen til det nye kan skabe bunker. Jeg ved, at en kollega kun nåede at indkalde tre nye patienter, fordi der var så meget andet, som skulle ordnes. Der skulle have været sendt mange flere indkaldelser. Det betyder, at patienter venter forgæves på besked om, hvornår de skal til undersøgelse og behandling.

Bare vent!

Vi lærer så meget om Sundhedsplatformen på hospitalerne i Gentofte og Herlev. Vi diagnosticerer, opdager fejl og mangler, og finder den rette medicin til systemet, kommer med løsninger og forbedringsmuligheder.

Det vil komme til gavn for de læger, lægesekretærer og andre på de næste hospitaler, der skal bruge systemet. Jeg er optimistisk.

Med de rette ajourføringer skal det nok blive helt godt.

Læs også: Overlæge efter start på sundhedsplatform: Jeg har aldrig oplevet noget lignende