“Jeg visiterer patienter og den opgave er nu 10 gange mere tidskrævende end tidligere, Desuden kunne jeg tidligere se en patient i ambulatoriet på 20 minutter, i dag tager det det dobbelte. Og ikke nok med, at vi nu skal igennem mange komplekse klik-funktioner, så kan vi ikke heller ikke længere diktere og skal i stedet selv skrive. Det tager længere tid, stresser os som læger og suger al glæde ved at gå på arbejde. Og når ledelsen siger, at det hele fungerer, så føler vi os trådt på, fordi det så bare er os læger, der ikke forstår verden,” siger overlægen og peger på konsekvensen:
“Vi kan ikke følge med, og derfor er der nu klart flere praktiserende læger, der ringer ind og spørger til de patienter, der skal undersøges for kræft. Vi er bagud med visitationen, og det betyder, at de mulige cancerpatienter klumper sig sammen, og det vil betyde, at vi ikke kan overholde garantierne for kræftudredning.” siger Anders Fischer.
Stor frustration blandt overlægerne
Mandag havde Overlægerådet på hospitalet møde om Sundhedsplatformen, og her kunne Peter Sommer, formand for Overlægerådet, konstatere stor frustration.
“Langt de fleste overlæger er meget frustrerede, rasende og kede af det. Vi har mistet overblikket, og vi kan ikke være sikker på, at eksempelvis ordinationer bliver gennemført. Og alene det, at vi som læger ikke føler os godt nok forberedte, når vi skal møde en patient er en usikkerhedsfaktor. Vi tror stadig på systemet, men nu er vi ved det punkt, hvor systemet skal til at virke, og vi tror ikke, det går så hurtigt, som ledelsen tror. Desuden har det været provokerende for mange læger, at ledelsen har meldt ud, at alt ser så rosenrødt ud, når vi ser noget helt andet,” siger Peter Sommer.