I Ugeskrift for Læger nr. 24 fra 2023 bragtes en artikel med titlen »Sjællandske introlæger: Vi taber konkurrencen om HU-stillinger«.
I denne artikel fremgik det, at muligheden for at opnå en fremtidig hoveduddannelsesstilling i pædiatri er kraftigt forringet, hvis ens introstilling ikke stammer fra Region Hovedstaden. Dette skulle angiveligt være almen viden. Bekymringen kommer fra en yngre læge, der er i gang med en introstilling i pædiatri på Nykøbing Falster Sygehus.
Efter at have gennemlæst artiklen, har vi, foreningen Yngre Pædiatere, følgende kommentarer.
Vi kan ikke genkende den vinkel, der fremlægges i artiklen vedrørende ansøgning til speciallægeuddannelse i vores speciale, pædiatri. Vi kan, på baggrund af artiklens pointer, blive bekymrede for, at det indtryk, artiklen efterlader os med, er et generelt indtryk, og at dette kan afholde kollegaer fra at søge uddannelsesstillinger i vores speciale, som gennem seneste ansøgningsrunder har været præget af færre ansøgere i alle tre videreuddannelsesregioner.
Ansøgningsprocessen til hoveduddannelsesforløb i pædiatri i Østdanmark er todelt. Den består af en CV-bedømmelse og en bedømmelse af præstationen til en såkaldt MMI (Multiple Mini Interviews). MMI erstatter den klassiske ansættelsessamtale og giver ansøgeren mulighed for at vise de kompetencer, der ikke umiddelbart kan læses ud af et CV. Det kan være de mere menneskelige egenskaber, prioriteringskompetencer eller kommunikative kompetencer. Kompetencer, der alle bunder i de syv lægeroller. Bedømmelsen af begge dele følger et helt gennemsigtigt pointsystem, der kan fremsøges på hjemmesiden for Videreuddannelsesregion Øst.
Intet sted i bedømmelsesarket står angivet, at geografien i ens erfaring spiller nogen rolle. Efter ansøgningsprocessen har man mulighed for at få oplyst sin pointscore for hhv. CV og MMI og dermed få tydeliggjort, hvor de stærke og svage dele af ens ansøgningsproces var.
Forskning er et bedømmelsespunkt på CV-delen af ansøgningen. Der kan være en pointe i, at de store og etablerede forskningsmiljøer i pædiatri oftere ligger tættere på Hovedstaden. Dog ser vi også store og aktive forsknings-setups i Region Sjælland, f.eks. i Holbæk, som over de seneste år har været meget produktive i pædiatrisk forskning. Bedømmelsen af forskningen lægger ingenlunde vægt på geografien for den enkeltes forskning. Konkurrencen om de eftertragtede forskningsstillinger i pædiatrien følger generelt også udbuddet, således at konkurrencen om etablerede forskningsstillinger og muligheden for at udgive spændende kasuistikker er større nær hovedstaden. Således er det ikke entydigt lettere at styrke sit CV inden for forskning i pædiatri tæt på hovedstaden. Der er gode muligheder for dette i begge regioner.
Som forening håber vi, at alle med drømmen om at blive børnelæge efter gennemført pædiatrisk introduktionsstilling vil søge et hoveduddannelsesforløb, hvis det er det rigtige for den enkelte – uanset hvor i landet man har gennemført sin introduktionsstilling.