Titel: »In the Name of your Daughter«
CPH:DOX 2018
Instruktør: Giselle Portenier
I denne dokumentarfilm følger vi Rhobi Samwelli, som leder et safe house for piger, der er flygtet fra deres familier for at undgå rituel omskæring (FGM) i december, som også er kendt som cutting season. Scenen er det nordlige Tanzania tæt på grænsen til Kenya, hvor lokale stammer har en ældgammel tradition om at omskære piger, inden de skal giftes, for at sikre en højere medgift. Vi følger blandt andet piger fra Kuria-stammen, som bekender sig til kristendom og har en af de højeste rater af FGM i regionen til trods for, at FGM er forbudt ved lov i Tanzania.
... if a girl is cut it reduces her sexual desire Lokal mand Why do people remove parts of the body that God worked so hard to create? If that little thing wasn’t of any use, he wouldn’t have given it to us Rosie 12 år
Omdrejningspunktet i filmen er Rhobi Samwellis utrættelige arbejde for at reducere antallet af piger, som bliver mishandlet, og pigerne i hendes safe house og deres udvikling. Filmens kvaliteter ligger i den meget rørende portrættering af pigerne, der oplever trusler fra deres familier om fysisk vold og om ligefrem at blive slået ihjel, hvis de modsætter sig FGM, og den varme og forståelse de møder i safe house’et, og de dilemmaer, som de oplever, når de skal genforenes med deres ofte splittede familier.
Filmens fokus på FGM er yderst aktuelt. I mange af de lande, hvor der er tradition for FGM, er denne praksis ulovlig, alligevel skønner WHO, at 200 millioner kvinder på verdensplan lever med konsekvenserne af FGM, mens tre millioner årligt vurderes at risikere FGM. Komplikationerne efter FGM kan være alvorlige, og dødsfald rapporteres årligt.
Med sin fordomsfrie synsvinkel i øjenhøjde kommer filmen rundt om alle de involverede parter, udover pigerne selv, også de lokale mænd og den ældre generation kommer til orde uden at skulle argumentere for deres synspunkter, mens myndighedernes arbejde, det forebyggende arbejde på skoler og det ansvar, der påhviler lærerne, også belyses. Måske ikke ligefrem en fell good-film, men en yderst rørende og meget relevant dokumentarfilm om et dystert emne, der alligevel efterlader seeren med en varm følelse om håb i maven.
Læs flere anmeldelser fra CPH:DOX 2018