Skip to main content

De kommende praktiserende læger vil køre i praksisbusser

Nogle regioner tester, om praksisbusser kan køre praktiserende læger og uddannelseslæger fra de store byer ud til klinikker i lægedækningstruede områder. Men problem med mulig manglende lovhjemmel skal løses.

Malene Lindholmer Nepper, formand for Forum for Yngre Almenmedicinere (FYAM). Foto: Claus Bech.

Af Bodil Jessen, boj@dadl.dk

15. sep. 2025
4 min.

Hvis sundhedsreformen kunne koges ned i en pixibog, ville denne tekst formentlig gå igen på mange af siderne:

Lægerne bor typisk i og omkring universitetsbyerne. Men det er i yderområderne, patienterne er mest syge, og manglen på praktiserende læger er størst.

Det er et problem, som skiftende aktører i Sundhedsdanmark har kæmpet for at løse i rundt regnet 25 år. Uden større held.

Men måske ruller løsningen på fire hjul?

Et rullende kontor

Malene Lindholmer Nepper, der er formand for Forum for Yngre Almenmedicinere (FYAM), blev med egne ord »temmelig overrasket«, da hun i den seneste medlemsundersøgelse kunne konstatere, hvor højt de yngre almenmedicinere vægter praksisbusser, hvor man kan arbejde i bussen mellem hjem og praksis.

Faktisk er det den enkeltfaktor, som kan få flest af de yngre almenmedicinere til at vælge en fremtid som praktiserende læge i et lægedækningstruet område.

Hele 70% af de yngre almenmedicinere svarer, at muligheden for at kunne arbejde i en praksisbus mellem hjemby og arbejdspladsen i meget høj eller høj grad vil kunne få dem til at arbejde i et lægedækningstruet område.

»Praksisbusser er topprioritet, når det gælder rekrutteringsværktøjer for de yngre almenmedicinere. De kan i den grad tiltrække læger, og det er noget, som jeg godt kunne tænke mig, at regionerne satte meget mere ind på at tilbyde«, siger Malene Lindholmer Nepper.

»I dag er det jo muligt at indrette busser, så man kan få et rigtigt rullende kontor, hvor man ikke blot vil kunne svare mails, skrive journalnotater og læse op på patienter, men også vil kunne have egentlige patientsamtaler på telefonen. Men det er desværre ikke noget, vi kender så meget til endnu«.

Problemer med lovhjemmel

Enkelte projekter er dog værd at nævne. I 2017 besluttede Region Sjælland at involvere sig i en praksisbus, som transporterer praktiserende læger og uddannelseslæger fra Københavnsområdet til Christina Svanholms lægeklinik i Nysted på Lolland. Praksisbussen, der årligt koster regionen ca. 1,2 mio. kr., har udviklet sig fra et tidsbegrænset projekt i godt et års tid til en mere permanent ordning.

I en foreløbig redegørelse fra 21. august, som regionsrådsformand Trine Birk Andersen (S) har bedt om, fremgår det, at der er tvivl om hjemmelsgrundlaget til at transportere de praktiserende læger – som er selvstændigt erhvervsdrivende og ikke ansatte i regionen. I et foreløbigt notat fra advokatfirmaet Bech-Bruun fremgår det, at der formentlig kun er hjemmel til en sådan ordning som et projekt og ikke som en permanent løsning. Der arbejdes på et egentligt juridisk notat om praksisbusser, men det er endnu ikke færdigt.

Koncerndirektør Martin Magelund Rasmussen siger i en skriftlig kommentar, at Region Sjælland har et klart politisk ønske om at tilbyde transport til læger i endnu højere grad end i dag.

»Vi arbejder derfor i administrationen lige nu målrettet på konkrete løsninger – både på kort sigt og i et længere perspektiv. Vores ambition er at udvikle transportordninger, der ikke kun fungerer ét sted, men som kan udbredes og gavne flere områder i Region Sjælland. Vi er i tæt dialog med både PLO og Danske Regioner i arbejdet med at finde de bedste løsninger. Skulle vi møde regler eller rammer, som står i vejen for de gode løsninger, vil vi arbejde aktivt på at udfordre disse«.

Vil blive boende i byen

Nogle af de fremtidige transportordninger, som nævnes i Region Sjællands budgetaftale, omfatter uddannelseslæger i almen praksis, der er ansatte i regionen. Praksisbusser vil – ifølge regionen – gøre det mere attraktivt at vælge uddannelsesplads i Region Sjælland og øge sandsynligheden for, at lægerne senere vil nedsætte sig som praktiserende læger i regionen.

FYAM’s medlemsundersøgelse viser, at kun 16% er interesseret i at flytte til et lægedækningstruet område. Men 51% vil gerne arbejde der.

»Praksisbusser er topprioritet, når det gælder rekrutteringsværktøjer for de yngre almenmedicinere. De kan i den grad tiltrække læger, og det er noget, som jeg godt kunne tænke mig, at regionerne satte meget mere ind på at tilbyde«Malene Lindholmer Nepper, formand for FYAM

Malene Lindholmer Nepper mener derfor, at det er nødvendigt at finde løsninger, der kan sikre praksisbusser – ikke blot til uddannelseslæger, men også til de læger, der har fået speciallægetitlen i hus og har købt en praksis.

Hun nævner, at en mulig løsning kan være en leasingmodel, som aktuelt står for at skulle afprøves i et projekt i Region Midtjylland. Her skal 628.090 kr. fra Lægedækningspuljen finansiere en praksisbus for speciallæger, uddannelseslæger og medicinstuderende fra Aarhus til Struer. Bussen er dog endnu ikke kommet i gang.