Skip to main content

Når lægen tager bussen på arbejde: »Det er mit kontor – bare på hjul«

Sundhedsreformen flytter flere læger ud i landet, og det øger behovet for gode transportordninger mellem de store byer og perifere sygehuse. Jesper Smit er fast gæst i personalebussen mellem sygehuset i Thisted og hjemmet i Aalborg. Det er en gevinst – både fagligt og socialt.

Ledende overlæge Jesper Smit bor i Aalborg med sin kone og to børn på 10 og 8 år. For 2,5 år skiftede han arbejdsplads fra Universitetshospitalet i Aalborg til Thisted. Personalebussen gør den daglige transporttid på tre timer overkommelig. Foto: Lars Horn / Baghuset
Ledende overlæge Jesper Smit bor i Aalborg med sin kone og to børn på 10 og 8 år. For 2,5 år skiftede han arbejdsplads fra Universitetshospitalet i Aalborg til Thisted. Personalebussen gør den daglige transporttid på tre timer overkommelig. Foto: Lars Horn / Baghuset

Af Bodil Jessen, boj@dadl.dk

12. sep. 2025
8 min.

Når klokken er 7.10, hopper Jesper Smit op på sin grønne Raleigh Tourist De Luxe ved hjemmet i Aalborg og sætter kursen mod byens universitetshospital.

10 minutter senere tjekker han ind på sin arbejdsplads, Universitetssygehusets afdeling på Thisted Sygehus, ca. 90 kilometer mod vest.

Når det kan lade sig gøre, skyldes det ikke Jesper Smits evner til at træde astronomisk høje watt på sin klassiske herrecykel. Æren tilfalder den personalebus, som siden 2018 har fragtet speciallæger, uddannelseslæger, medicinstuderende og andet sundhedspersonale mellem Aalborg og Thisted.

Bussen fra Terndrup Turistbusser kører fra Aalborg Universitetshospital kl. 7.30, og når Jesper Smit sætter sig ind i den og kobler sig på computeren og universitetssygehusets netværk, begynder hans arbejdsdag.

»Jeg læser mails og visiterer, inden jeg går på Teams og er med på morgenkonferencen på afdelingen i Thisted«, siger Jesper Smit, der er speciallæge i infektionsmedicin og ledende overlæge på Medicinsk Afdeling.

»Når bussen er fremme i Thisted lidt før klokken 9, går jeg op og er med det samme klar til at gå stuegang på afdelingen. Det kan jeg gøre, fordi jeg har allerede læst op på de patienter, jeg skal se, i bussen«, siger han.

»Det fungerer knaldgodt. Det er mit kontor – bare på hjul«.

Læger vil arbejde i busserne

I de seneste ti år er transportordninger for læger og andet sygehuspersonale skudt op rundtomkring i regionerne. Her fragtes læger i busser fra universitetsbyerne ud til perifere sygehuse, der kæmper med lægemangel.

Faktisk er det kun Region Syddanmark, der endnu ikke har etableret en transportordning. I tre regioner er der tale om bustransport, mens Region Hovedstaden har en aftale om, at læger fra hovedstadens sygehuse kan flyve til Bornholms Hospital for at dække vagter.

I flere af ordningerne kan lægerne arbejde undervejs mellem hjem og sygehus og være opkoblet på sygehusets net. I enkelte ordninger er turen primært beregnet til f.eks. at sove og læse.

I personalebussen er der også tid til at snakke om familien og holde mindre uformelle møder. Her sidder Jesper Smit (t.h.) med sin kollega Egidijus Bacevicius. Foto: Lars Horn / Baghuset

Meldingen fra både Yngre Læger og FAS er, at medlemmerne især efterspørger transportordninger, hvor de kan bruge transporttiden til at arbejde.

Wendy Sophie Schou, forperson for Yngre Læger, siger i en skriftlig kommentar:

»Med stabile internetforbindelser kan busordninger være et af flere redskaber til at forbedre lægedækningen og mindske uligheden i sundhed. Vores undersøgelser viser, at mange medlemmer peger på busordninger som noget, der kan få dem til at overveje at arbejde i områder med lægemangel. Hvis transporttiden kan bruges på opgaver bag en computer, er den ikke spildt – og det er en langt bedre måde at bruge lægers tid på, end når alle kører alene i hver sin bil«.

Og fra Susanne Wammen, formand for FAS, lyder det i en skriftlig kommentar:

»I Overlægeforeningen har vi spurgt medlemmerne, hvad der skal til, hvis flere skal arbejde uden for de store byer. Her svarer mange, at netop fælles transport, hvor man kan arbejde under transporten, kan være en del af løsningen«.

Bussen har vendt rekrutteringen

Jesper Smit var selv turnuslæge på Thisted Sygehus for 15 år siden. Han lærte egnen og menneskene at kende, og lige siden har Thisted haft »en stor plads i mit hjerte«, som han siger.

Men dengang var Thisted Sygehus ikke et helt nemt sted at være ung læge. Det var et udfordret sygehus, der var meget hårdt ramt af lægemangel. Problemerne med at rekruttere især speciallæger blev i 2018 så store, så et enigt regionsråd besluttede at lægge Thisted ind under Aalborg Universitetshospital og etablere en transportordning.

»Personalebussen har vendt rekrutteringen«, siger Jesper Smit.

»I dag har vi så mange ansøgere, så vi siger vi nej til folk og kun tager de allerbedste. Når vi har læger til samtale, kan vi høre, at bussen har en afgørende betydning for, at de ser os som et attraktivt arbejdssted. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at bussen har haft en afgørende positiv betydning for rekrutteringen«.

»Det fungerer knaldgodt. Det er mit kontor – bare på hjul«Jesper Smit, ledende overlæge

For det ér en lang tur, hvis man skal køre den hver dag i privatbil og endda bruge sin fritid på det. Det er også en smuk og storslået tur, især når bussen passerer nationalparken, Vejlerne og Aggersundbroen, men det går bestemt ikke hurtigt. Det er landevejskørsel, og det kan være en selvstændig udfordring at overhale en traktor.

Ganske vist koster det penge og ressourcer at flytte lægerne. Men alternativet er værre, mener Jesper Smit:

»Regionen bruger jo ikke de samme penge på rekruttering og et kæmpestort vikarbudget, som de gjorde før. I dag får vi besat stillingerne med faste læger. Og så kan vi rekruttere læger, som er engageret i sygehuset, og som driver organisationen bedre ved at sikre et større patientflow. Faste læger betyder, at vi får flere patienter igennem i meget bedre forløb«.

Reform flytter læger ud i landet

Sundhedsreformen har et erklæret mål om at mindste geografisk ulighed i sundhed og flytte behandlingen tættere på borgerne. Flere læger skal arbejde på sygehusene ude i landet.

Susanne Wammen siger:

»Med sundhedsreformen bliver vi endnu flere, som skal arbejde på forskellige matrikler eller længere fra de store byer. Behovet er stigende, og transportordninger er et konkret forslag, som kan hjælpe med at sikre lægedækning i hele landet på en god måde, hvor vi bruger den knappe speciallægetid klogt«.

»Vores undersøgelser viser, at mange medlemmer peger på busordninger som noget, der kan få dem til at overveje at arbejde i områder med lægemangel«Wendy Sophie Schou, forperson Yngre Læger

FAS-formanden roser de ledelser og HR-afdelinger, der har udviklet de eksisterende transportordninger – ofte sammen med medarbejderne.

»Det er godt set, og det er positivt, når man søger løsningerne på konkrete problemer. Når det er sagt, er der altid ting, som kan forfines. Bl.a. tror jeg, at vi kan få større fleksibilitet, og flere kan få glæde af ordningerne, hvis de vokser i volumen, så der kommer flere afgange eller flere ruter. Hvordan man konkret kan gøre det og andre tiltag, går vi meget gerne i dialog med regionerne om«.

Flere af regionerne har allerede besluttet at satse yderligere på pendlende læger i de kommende år. Region Sjælland har bl.a. i Budgetaftale 2025 afsat 5 mio. kr. i årene 2025-2028 til transportordninger for personale til regionens sygehuse, ligesom der også arbejdes på etablering af praksisbusser.

I Region Hovedstaden er det i den nyligt indgåede budgetaftale bl.a. blevet besluttet, at de læger, der både arbejder på Bornholms Hospital og på sygehusene i København, får bedre overnatningsmuligheder, da der skal opføres 20 nye personaleboliger tæt på Bornholms Hospital.

Busturen mellem Aalborg og Thisted foregår på landevej. Det er en noget langsommelig, men smuk tur. Foto: Lars Horn / Baghuset

I Danske Regioners udspil »25 veje til bedre lægedækning« peges der også på etablering af transportordninger som en måde at motivere både speciallæger og uddannelseslæger til at arbejde længere væk fra deres bopæl.

Danske Regioner siger i en skriftlig kommentar:

»Danske Regioner bakker op om særlige tiltag, som understøtter, at læger ønsker at arbejde i områder med svag lægedækning. Også i de tilfælde, hvor lægerne ikke skifter bopæl, og hvor transportordninger kan være løsningen. Bedre lægedækning er afgørende for at styrke det nære sundhedsvæsen og komme i mål med sundhedsreformen. Mange læger er bosat tæt på de største byer, og lange transporttider til områder med lav lægedækning kan være en udfordring. For at sikre, at der kan tiltrækkes tilstrækkeligt med læger, er det vigtigt at arbejde på modeller, der motiverer læger til at arbejde længere væk fra bopælen«.

Også Wendy Sophie Schou peger på, at der vil være et stigende behov for gode transportordninger:

»Jeg synes, at det er oplagt, at regionerne kigger på muligheden, hvis de vil rekruttere læger til områder, hvor det er svært at tiltrække personale. Her kan ,arbejdsbusser’ være et oplagt supplement til f.eks. fleksibilitet, stærke uddannelsesmiljøer og et attraktivt arbejdsmiljø«.

Uformelle møder og social snak

Selv om lægerne i personalebussen mellem Aalborg og Thisted fortrinsvis bruger transporttiden som arbejdstid, har bussen også kastet såvel en faglig som social sidegevinst af sig, fortæller Jesper Smit.

»Bussen fungerer på en måde som en daglig ramme om uformelle møder med kollegerne. I en hverdag på et sygehus skal man ofte indkalde til alle mulige møder, hvis man har brug for at drøfte noget med sine kolleger. Men i bussen mødes vi hver dag, og vi bruger bl.a. tiden på at tage fat på nogle af de ting, der kan opstå på et sygehus – inden de udvikler sig til at blive problemer. Og så er der også noget socialt i at mødes; der er plads til at snakke om, hvordan det går med børnene og om alt det andet, der kan fylde her i livet. Det er en kæmpestor gevinst«.

»Når jeg tager bussen, har jeg langt de fleste dage helt fri, når vi ankommer til Aalborg. Det er altså dejligt«Jesper Smit, ledende overlæge

En meget stor del af speciallægerne på Thisted Sygehus bor i Aalborg. Hvis personalebussen blev afskaffet, er Jesper Smit bekymret for, at mange af hans kolleger vil fravælge deres arbejde i Thisted. For turen tager tre timer dagligt – og for de fleste er det alt for lang tid, hvis de ikke kan arbejde undervejs.

Jesper Smit mærker især den lange tur de dage, hvor han er nødt til at tage bilen, fordi dagens arbejdsopgaver kolliderer med personalebussens faste afgangs- og ankomsttider. Så kan der hænge lidt arbejde, når han kommer hjem, og computeren må findes frem om aftenen hjemme hos familien.

»Men når jeg tager bussen, har jeg langt de fleste dage helt fri, når vi ankommer til Aalborg. Det er altså dejligt«.

Fakta

Region Hovedstaden

Fakta

Region Nordjylland

Fakta

Region Midtjylland

Fakta

Region Sjælland