Skip to main content

Den vigtigste værdi i min praksis er …

Åbenhed, patientrelationer eller måske fagligt fællesskab? Vi spurgte en række læger, hvad der er kerneværdien i deres praksis. Og de måtte kun vælge én.

Foto: Claus Boesen
Foto: Claus Boesen

Line Felholt og Bodil Jessen boj@dadl.dk

17. nov. 2022
3 min.

Erik Warncke praktiserende læge i Vejle: Service

Erik Warncke praktiserende læge i Vejle (foto: Claus Boesen)

Jeg er vokset op med, at vi som læger skulle løse patienternes problemer og hjælpe dem med deres udfordringer. Vi har altid stillet os til rådighed. Hvis de kom med tre ting på én gang, så løste vi alle tre ting. Hvis de ville have en tid sidst på dagen, så fik de en tid sidst på dagen. Og hvis folk kom uden at have en tid, så fandt vi plads til dem. Vi stillede altid op. Værdien i den praksis, jeg begyndte i som ny læge, var, at vi skulle have den bedste service i byen. Sådan var det, og det sidder nok stadig i mig.

Det kan man ikke i dag. Hvis vi skulle gøre det, så skulle vi arbejde røven ud af bukserne. Nu er der instrukser, der er regler og forordninger og alle mulige ting, vi skal følge op på. Det er ikke mere service på samme måde, som der var engang.«

Vioríca Antohi praktiserende læge i Rebild: Struktur

Vioríca Antohi praktiserende læge i Rebild (foto: Claus Boesen)

Jeg kan godt lide, at der er struktur i hverdagen. Jeg kan godt lide at vide, hvornår jeg har den næste patient, hvornår jeg har pause, hvornår jeg kan tjekke blodprøver, svare på e-mails og epikriser, og hvornår jeg kan hente mit barn.

Det betyder meget for mig, at der er en god balance mellem arbejde og privatliv. Jeg fungerer ikke, hvis jeg ikke kan hente mit barn eller altid er den sidste, der henter. Jeg trives med god planlægning, som sikrer plads til det hele. Vi skal give vores patienter en ordentlig behandling, men vi skal også passe på os selv, så vi ikke bliver stressede. Nogle patienter tager selvfølgelig længere tid end forventet, men så må man lægge en længere pause ind som buffer.«

Sune Tybjerg praktiserende læge i København: Tillid

Sune Tybjerg praktiserende læge i København (Foto: Claus Boesen)

Uden tillid er der mange af de andre værdier, der ikke kommer til at fungere. Uden tillid har man ikke en patientrelation, og det er heller ikke muligt for mig at sætte patienten i centrum, hvis patienten ikke har tillid til, at det, jeg gør, er korrekt. Patienterne skal have tillid til, at vi bestræber os på at handle i deres interesse. Hvis de ikke stoler på os, vanskeliggør det alle former for behandling.

Det er ikke helt på samme måde den anden vej rundt. Jeg kan godt behandle folk, som ikke nødvendigvis siger hele sandheden, og som gemmer på nogle oplysninger, fordi de ikke har lyst til at have fuld åbenhed. Det er okay. Folk er forskellige, og det skal der være plads til i almen praksis. Men det gør mit arbejde meget nemmere, hvis jeg også har tillid til patienterne, og det er klart en fordel for mig.«

Marianne Leere i fase 3 i Nordjylland: Ordentlighed

Marianne Leere i fase 3 i Nordjylland (foto: Claus Boesen)

For mig er ordentlighed det vigtigste, og det gælder i alle forhold. Vi skal være ordentlige over for vores patienter og levere en god behandling, og vi skal overholde tiderne, så de ikke skal vente for længe.

Men vi skal også være ordentlige over for vores personale og over for os selv og vores familie. Det handler blandt andet om, at vi skal finde en balance, hvor vi på den ene side skal kunne levere en god behandling, på den anden side skal vi ikke være så detaljeorienterede, så vi ikke kan overholde tiderne og ikke kan komme hjem til vores familier til tiden. Det handler meget om, at både vi selv og vores personale skal kunne trives i praksis og fungere godt.«

Læs også:

»Det er ikke skatteborgernes pligt at betale din slankemedicin«