Skip to main content

Hvad for en læge er du?

I »Det andet offer« tager den debuterende instruktør Zinnini Elkington afsæt i en travl hospitalsvagt, hvor neurologen Alex (Özlem Saglanmak) begår et fejlskøn og siden oplever en personlig og professionel krise. En sjældent belyst vinkel på lægelivet, som i film og tv ofte beskrives anderledes glamourøst.

»Det andet offer« giver en realistisk skildring af hospitalsverdenen, hvor presset er konstant, og fejlskøn kan få alvorlige konsekvenser. Foto: Per Arnesen / SF Studios

Frederik Winsløw, afdelingslæge, neurolog. Interessekonflikter ingen økonomiske, har kommenteret på filmens treatment.

17. mar. 2025
3 min.

Fakta

Det andet offer (Second victims)

Filmens åbningsscene sætter tonen: Alex passerer en hospitalsvæg dekoreret med dartskiver. I næste klip zoomer kameraet direkte mod bull’s eye. Soundtracket understøtter helt fra start en nervepirrende og paranoid stemning. I omklædningen møder vi KBU-lægen Emilie (Mathilde Arcel) og neurokirurgen Esben (Olaf Johannesen), der repræsenterer to generationer af læger med vidt forskellige tilgange til lægefaget.

Der er sygdom, så Alex må tage både trombolyse- og bagvagten. En skarp kommentar til vores til tider skrøbelige sundhedsvæsen. Herpå følger en lang one take-sekvens, hvor Alex går fra patient til patient og svarer telefonen i et hæsblæsende tempo. Scenen er flot orkestreret og er lige dele realistisk og filmisk velfungerende.

»Hvad for en læge er du?«. Sådan spørger Esben anklagende, da krisen rammer. Alex er en kompetent læge, men hun lider som mange af os af Tarzan-syndrom med et tykkere mentalt panser end de fleste. Som filmen skrider frem, skrælles panseret dog af, og vi ser en læge, som ikke bare er et menneske, men et (med)offer for en tragedie. Emilie er også påvirket af situationen og reagerer meget eksplicit og følelsesladet. Det lader sig forstå, at sådan opfører helt grønne læger sig. Esbens reaktion udgør en lettere karikatur på kirurger. »Alle læger har en kirkegård«, som hans med René Leriches ord nøgternt konstaterer.

Özlem Saglanmak spiller neurologen Alex. Foto: Per Arnesen / SF Studios

Selv om Alex – flot spillet af Özlem Saglanmak – fremstår som en nuanceret og autentisk karakter, virker filmens andre læger, Emilie og Esben, mere skabelonagtige og mangler den dybde, der kunne gøre dem mere troværdige.

Filmens pointe er oplagt og ender på den måde med at fremstå en anelse letkøbt. Som læger står vi ligesom Alex ofte alene i hårde situationer, men sammen er vi stærkere. Sammen erkender vi, at galoplyden »var en zebra og ikke en hest«. Sammen kan vi vise vores menneskelige side og samtidig være en mental støtte for vores patienter og deres pårørende.

Samlet set er »Det andet offer« en vellykket film, der giver et sjældent indblik i de etiske og følelsesmæssige udfordringer ved at være læge. Zinnini Elkington formår at skabe en realistisk skildring af hospitalsverdenen, hvor presset er konstant, og fejlskøn kan få alvorlige konsekvenser. Selv om filmens budskab om fællesskab og sårbarhed kunne have været udfoldet mere subtilt, står det stadig stærkt og yderst relevant. En lovende debut, der fortjener ros for sin realisme og sit modige tema.