Hør en læge vurdere Sundhedsplatformen i Ugeskriftets Podcast her:
Slut med at diktere
En at de største ændringer i Sundhedsplatformen er, at lægerne ikke længere skal diktere journalen, men optage den sammen med patienten. Og det kan være godt – siger lægerne – når det handler om standardpatienter. Men når det handler om de mere komplicerede patienter, kommer systemet til kort, siger bl.a. Jakob Lykke, overlæge på Gastroenheden på Herlev og Gentofte Hospital, der som superbrugeransvarlig har stået for at tilrettelægge bemandingen af superbrugerne i forbindelse med introduktionen af Sundhedsplatformen.
»Vi kan ikke længere diktere, men skal klikke os frem i journalen ved hjælp af lang række standardfraser, som indtil nu har været en blanding af dansk og engelsk som eksempelvis ”the patient has ondt i maven”. Det kan bruges ved ukomplicerede patienter, men ved komplicerede patienter er jeg bekymret for, om det er muligt at komme med en fyldestgørende beskrivelse. Eksempelvis er der to gange om ugen fælleskonference med kirurger, patologer, onkologer og radiologer, hvor vi diskuterer og planlægger behandlingen af aktuelle kræftpatienter. Jeg har svært ved at se, hvordan vi ud fra standardfraser kan komme med fyldestgørende beskrivelser af til tider meget komplicerede sygdomsforløb og behandlingsplaner for disse patienter. Og det giver naturligvis et mere usikkert grundlag at behandle på, og derfor må man frygte en større risiko for fejlbehandling«, siger Jakob Lykke.
Sofie Hjortø mener også, at Sundhedsplatformen er indrettet for meget på standardpatienten.
»Hvis jeg skal lave et akut kejsersnit, er der endnu ingen under forberedelserne, der har kunnet fortælle mig, hvordan vi bestiller det i systemet. Det er jeg bekymret for. Det er desuden problematisk, hvis jeg står med en gravid kvinde, der er flygtet fra Syrien, har posttraumatisk stress, har social angst og får antidepressiv medicin og har en masse psykosociale problemer. Det kan jeg ikke klikke af, og dermed virker systemet for unuanceret ved de komplicerede patienter, som kan være op til hver tiende patient, og konsekvensen kan være flere utilsigtede hændelser«, siger hun.
Jon Appel er faktisk kritisk over for selve det, at han skal optage journalen sammen med patienten.
»I dag er det vigtigt, at vi som læger ser patienten i øjnene, når vi snakker med vedkommende. Men fremover kommer vi til at se ind i skærmen og sidde med siden til patienten, samtidig med at vi taster. Jeg tror ikke, at patienten synes, det er særligt nærværende, når vi kigger væk og klikker os igennem diverse drop-down-menuer«, siger Jon Appel og fortsætter:
»Standardjournalen er god, hvis man som ledelse vil dokumentere eller lave kliniske forsøg, fordi det giver en masse data. Men det giver en masse ligegyldig information og støj, man er nødt til at læse igennem for at få de relevante oplysninger. Allernederst i journalen er der et fritekstfelt, og der vil alle læger kigge først, for der vil det mest relevante stå«.
Læs også: Aftale skal sikre patienter mod problemer med Sundhedsplatformen
Det bliver godt – på længere sigt
Det er Anne Gram, vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital, der har ansvaret for at rulle Sundhedsplatformen ud. Og hun er overbevist om, at systemet på længere sigt for langt de fleste ansatte vil føles som en lettelse – også for lægerne.
»Men vi ved godt, at det vil tage tid at lære et nyt system at kende. Fra de andre hospitaler i verden, som har brugt systemet, hører vi dog ingen, der fortryder, at de har købt systemet, men vi hører også, at det vil tage op til ti måneder, før systemet kører perfekt«, siger Anne Gram.
Hun modtager gerne kritiske holdninger fra lægerne til det nye system, men hvad angår lige præcis medicinmodulet, som ifølge en af lægerne ikke har fungeret i forberedelserne, vil hun gerne påpege:
»Hvis det er noget, der er gennemtestet, så er det medicinmodulet og kontakten til FMK, og vi vil slet ikke få lov til at gå i luften, hvis det ikke virkede. Så det vil virke, når vi går i luften«.
Hun er desuden meget opmærksom på lægernes skepsis over systemets manglende evne til at beskrive de komplicerede patienter.
»Det er naturligvis vigtigt, at lægerne kan komme med nuancerede beskrivelser af patienten, men systemet er gennemprøvet og bruges i dag af tusindvis af læger over hele verden, så vi forventer, at det kan lade sig gøre. Men hvis det viser sig, at systemet lægger hindringer i vejen for lægers arbejde med patienter, så kigger vi på det«, siger Anne Gram og fortsætter:
»Ja, det giver ekstra arbejde for nogle læger den kommende tid. Men på længere sigt regner vi ikke med det. Men vi har hele tiden meldt ud, at vi rent faktisk ikke ved, om det tager længere tid end den måde, man dokumenterer på i dag. Vi kan ikke afvise, at nogle læger vil føle systemet som mere bøvlet, men vi håber det ikke«.
Sådan kommer ”go-live” på Herlev og Gentofte Hospital til at foregå:
Den 20. maj:
Fra kl. 8.00 og dagen igennem bliver ca. 150 patienter viseret til andre hospitaler i området.
Kl. 18.00 stopper de fleste 1813-visitationer, de mest akutte undtaget.
Kl. 18.00 går hospitalet i nødberedskab, alle systemer lukker ned og alt dokumentation foregår på papir.
Kl. 18.00-00.00 skal alle indlagte ca. 650 patienters journaler manuelt flyttes fra de eksisterende systemer til Sundhedsplatformen.
Den 21. maj:
00.00-02.00 Sundhedsplatformen bliver teknisk sat op og koblet med bl.a. nationale systemer.
02.00-11.00 Papirdokumentationen fra perioden med nødberedskab flyttes over i Sundhedsplatformen.
03.00 Officielt start på Sundhedsplatformen
Nødberedskab fortsætter til kl. 11.00, dvs. ingen 1813-patienter eller visiterede patienter
Kl. 11.00 Almindelig drift, dog er hospitalets ambulante kapacitet reduceret med 50 pct. de første 14 dage og med 25 pct. i uge 3 efter ”go-live”.
Læs også: Lægerne forudser endnu mere registrering