Normal organisering
Formelt er den måde, Patientombuddet er organiseret på, ikke et særsyn. Det gælder f.eks. aflønningen af de sagkyndige, som er på Patientombuddets lønningsliste.
”Der er ikke i sig selv noget problem i faste og lønnede konsulenter. En myndighed bestemmer selv, hvordan den vil undersøge og oplyse sager og bruge sagkyndige”, siger lektor, ph.d. Sten Bønsing fra Juridisk Institut på Aalborg Universitet.
”Der er heller ikke problemer i, at de selv undersøger klager over sagsbehandlingsfejl. Sådan vil det altid være hos offentlige myndigheder”, siger han.
Behov for justering
Skal der justeres, er det snarere på andre områder, mener sundhedsjurist Kent Kristensen fra Syddansk Universitet.
Han er enig med Lægeforeningen i, at der er behov for en ankeinstans, og så går han ind for skærpede krav til de sagkyndige, så det sikres, at de sagkyndige har indsigt i det pågældende speciale.
"Patientombuddet yder her en stor indsats, men det ændrer altså ikke på, at de sagkyndiges vurderinger er den faglige målestok, klagerne bliver vurderet på. Det, som de sagkyndige skal vurdere, er jo neto,p om den enkelte læge har levet op til den norm, der er almindelig anerkendt inden for det faglige fællesskab. Det er derfor også afgørende, at de sagkyndige kun bedømmer sager inden for deres eget speciale", siger han.
Desuden mener Kent Kristensen, at partshøringspligten bør udvides.
”De sagkyndiges vurderinger skulle efter den gamle bekendtgørelse sendes til partshøring. Det blev ændret med reformen af Patientombuddet. De sagkyndiges vurdering er som interne dokumenter ikke omfattet af de almindelige partshøringsregler. Der er nu en praksis for, at de sagkyndiges udtalelser bliver sendt til partshøring, men kun når lægen er indstillet til kritik. En fast regel om at høre parterne i sagen, uanset om der er grund til kritik, vil derfor også styrke kvaliteten i sagsbehandlingen”.
Kent Kristensen peger også på, at Patientombuddet heder de enkelte afdelinger om oplysningerne og udtalelser fra de involverede sundhedspersoner alene på baggrund at det klageskema, som klageren har udfyldt. Det synes han ikke er hensigtsmæssigt.
”Der har ikke været nogen forudgående sagsbehandling, og når der så i klagen alene står, at der klages over behandlingen på ”Hjørring Sygehus”, så er det altså et problem, når det eneste man kan gå efter, er en behandlingsperiode på f.eks. tre måneder. Det betyder, at man kan risikere at sidde tilbage med oplysninger, der ikke er relevante for klagen og udtalelser fra læger, der ikke har noget med sagen at gøre.”, siger han.
”Den manglende præcisering af klagetemaet øger risikoen for fejl. Derudover så svækker det retssikkerheden, at det er afdelingsledelsen, der i første omgang peger på den, der skal afgive udtalelser og den, der indsamler udtalelserne.
”I dag er det ens umiddelbare ledelse, der bliver inddraget. Det betyder, at den ikke kun vil vide, at der er en klage, men også har adgang til at se svaret. Det er uheldigt, for det betyder, at lægen måske vil tilbageholde oplysninger”, siger han.
”Man bliver på den måde stækket i ens mulighed for at forsvare sig af hensyn til ens karriere”.
Ingen bevisførelse