Vælg speciale eller drop ud
Canada er endnu et eksempel på et land, der har taget tungt skyts i brug.
”I sidste semester af studiet er de medicinstuderende rundt at besøge forskellige hospitaler, og der vælger de, hvilke specialer og hvilke steder de ønsker at søge. Det svarer til, at vi i Danmark slog KBU, intro- og hoveduddannelse sammen i ét samlet forløb”, siger Berit Handberg, sekretariatschef for Videreuddannelsesregion Nord.
De studerende prioriterer så de enkelte konkrete uddannelsesforløb, ligesom hospitalerne og praksisklinikkerne ranker de studerende, hvorefter der sker et samtidigt, elektronisk og nationalt match på en bestemt dag: match day.
Det giver de kommende speciallæger en vis tryghed, at de ikke som i Danmark skal måske mange steder rundt i løbet af deres videreuddannelse. Men der er en pris at betale.
”Hvis de ikke er i gang med at blive speciallæge, kan de ikke arbejde som læge. De kan ikke som hos os gå rundt i f.eks. København og vente på den rigtige stilling. Sådan noget som vores uklassificerede stillinger findes ikke. Men de kan arbejde som nurse practitioners, som er en sygeplejerske med særlige kvalifikationer”, siger Berit Handberg.
Hvad gør de læger, der ikke finder et match til en afdeling eller praksis?
”De emigrerer, eller de opgiver at arbejde som læge. Nogle venter også med at færdiggøre studiet for så at prøve igen i næste runde. Jeg siger ikke, at det er en god idé, der er brugbar i Danmark, men det er én måde at gøre det på”.
En anden er helt at lade være med at planlægge. Det gør f.eks. USA.
”De forsøger slet ikke. De kan alligevel ikke vurdere fremtidens behov”, siger Berit Handberg.
Antallet af uddannelsespladser i USA afhænger af, hvor mange de enkelte universiteter, sygehusafdelinger og praksis kan håndtere. Det er uddannelsessystemets akkrediteringsinstitutioner, der afgør det.
”Hvis en hospitalsafdeling f.eks. får lov til at uddanne 20 læger ad gangen, så må de gøre det, hvis de kan finde pengene til det, men de kan også lade være, hvis de ikke har råd eller lyst”, siger hun.
”De har et meget mindre reguleret system i forhold til arbejdsstyrkeplanlægning. Men de hjælpes også af det sproglige – de har nemt ved at rekruttere internationalt. Ganske vist er det svært at bestå de eksamener, der skal til for at arbejde som læge i USA, men hele verden kan tale engelsk”.
Faglighed lokker
I Danmark er planlægningen helt omvendt central, men redskaberne – endnu da – ikke blandt de allermest drastiske. Det lægedækningsudvalg, der for kort tid siden kom med sin rapport, anslog ganske vist nogle takter om bl.a. sammenhængende uddannelsesforløb, og Region Sjælland var ikke sen til at komme med et udspil om, at unge læger kan få KBU-, intro- og hoveduddannelsesforløb i regionen med udsigt til fast ansættelse bagefter. Men uden tvang.