Skip to main content

Region Syddanmarks akuttelefon: 100 pct. besvaret inden for to minutter

Belært af Region Hovedstadens erfaringer med 1813-akuttelefonen, sørgede Region Syddanmark for ekstra god bemanding, da den gik i luften med sin akuttelefon i går morges. Det virkede – samtlige opkald på debutdagen blev besvaret inden for to minutter.

Foto: Colournbox.
Foto: Colournbox.

Bente Bundgaaard, bbu@dadl.dk

2. apr. 2014
3 min.

Klokken otte i går morges gik Region Syddanmarks version af et visitationssystem i luften. Det er døbt ”læge- og skadevagt” og bruger det velkendte lægevagtsnummer. Telefonen besvares af sygeplejersker mellem otte og 16, hvorefter den almindelige lægevagt tager over.

Debuten er forløbet til UG.

”Der er 110, som har ringet, og alle er kommet til inden for to minutter”, sagde Helene Vestergaard, afdelingschef på Sundhedsområdet i Region Syddanmark allerede i går eftermiddags om resultaterne fra kl. otte til middag.

På regionens hjemmeside ligger tallene nu for dagtidsperioden, og de viser, at i alt 223 borgere ringede mellem 8 og 16, og at alle kom igennem på de to minutter, der er regionens mål.

Det er lidt færre opkald end ventet – regionen har regnet med 35 opkald i timen.

Læs også: Sundhedsstyrelsen: 1813-visitationen er ikke god nok

Skærende kontrast

Resultaterne på debutdagen står i skærende kontrast til de ventetider på både halve og hele timer, der plagede Region Hovedstadens 1813-akutsystem, hvor sygeplejersker også bemander telefonerne, da det gik i luften ved nytår.

Netop på basis af hovedstadens erfaringer havde Region Syddanmark sørget for ekstra solid bemanding.

”Der er faktisk bemandet for meget, kan jeg se”, siger Helene Vestergaard.

”Det er ikke til at vide, hvor mange der ringer. Men vi så, hvordan det gik i Region Hovedstaden, så vi syntes, det var bedre med lidt for mange end lidt for få”.

Servicemål fra lægevagten

Region Syddanmark har et servicemål for den nye læge- og skadevagt, der tilsiger at 80 pct. af opkaldene skal være besvaret inden for to minutter, 85 pct. inden for tre minutter og 90 pct. inden for fem minutter.

Det er de samme mål, som lægevagten har, og som den næsten lever op til.

De seneste tal fra lægevagten i Region Syddanmark viser f.eks., at 77,6 pct. af opkaldene mellem 6. november og 20. december sidste år blev besvaret inden for to minutter, men tallet var nede på 62,6 pct. over jul og nytår, for så igen at sige til 78,1 pct. i perioden fra nytår og frem til 5. marts.

FAM-personale passer telefon

Region Syddanmarks akuttelefon er organisatorisk placeret på FAM i Esbjerg, hvor også de sygeplejersker, der passer den i dagtiden, hører til. Det betyder også, at der er lægelig back-up lige nærheden.

”Sygeplejerskerne har de læger, der er tilknyttet FAM, som de kan spørge”, siger Helene Vestergaard.

Læs også: Sundhedsstyrelsen på uanmelddt 1813-besøg

Bygger oven på lægevagten

Syddanskerne har helt bevidst valgt en anden visitationsmodel end Region Hovedstadens og har i stedet for at skrotte den gamle lægevagt brugt den som byggesten.

”Når du skal skabe forandringer og noget nyt, skal du altid tage udgangspunkt i det, du har. Det er altid en god ide at udvikle på noget, du ved fungerer”, siger formand for regionens sundhedsudvalg, Poul-Erik Svendsen (S).

Havde I nogen betænkeligheder ved at lade sygeplejersker tage telefonen i dagtiden?

”Nej, det havde vi faktisk ikke. På alle vores skadestuer har vi f.eks. skadebehandling ved sygeplejerskerne. Men ud over deres faglige kompetencer har de også fået ekstra uddannelse”, siger han.

Lidt koks

Ifølge regionens hjemmeside var debutdagen dog ikke totalt problemfri.

For eksempel har patienter oplevet lang ventetid på skadestuerne, selv om de havde fået en vejledende tid over telefonen. Forklaringen er, at patienterne ikke var blevet gjort opmærksomme på, at de skulle henvende sig i skranken, da de nåede frem til skadestuen eller -klinikken.