Skip to main content

Tårnhøj patienttilfredshed med FAPSerne

Næsten alle patienter hos de praktiserende speciallæger er tilfredse med behandlingen, viser ny undersøgelse. Men de efterlyser også mere information, bl.a. om ulemperne ved behandling.

22. aug. 2017
2 min.

Fakta

Fakta

En lignende undersøgelse offentliggjort i 2014 viste i øvrigt samme billede.

”Hvert år behandles over to mio. danskere hos de praktiserende speciallæger, og vi er rigtig glade for, at så mange er tilfredse og vil anbefale lægerne til andre. Jeg ser den høje tilfredshed som anerkendelse af vores fælles indsats med regionerne om at udvikle kvalitet og service i speciallægepraksis. Det er et vigtigt budskab i en tid, hvor der er enighed om at styrke det nære sundhedsvæsen,” siger Kirsten Ilkjær, formand for FAPS, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen belyser forskellige elementer af besøget hos en speciallæge. Resultaterne viser høj tilfredshed på stort set alle områder. Over 90 pct. af patienterne oplever f.eks., at lægen lytter og er god til at undersøge dem, og at de får den rette behandling.

Men der er også nogle områder, hvor patienterne har et budskab. F.eks. efterlyser de bedre information om fordele og ulemper ved en behandling.

Det skulle være ligetil for de individuelle læger at følge op, idet de har modtaget en rapport med vurdering af oplevelserne fra patienterne i deres egen klinik.