Antimikrobiel resistens på verdensplan

Nyt studie skønner, at ca. 1,3 millioner årlige dødsfald på verdensplan kan tilskrives antimikrobiel resistens.
Illustration: Colourbox

Redigeret af Peter Lange, plange@dadlnet.dk

14. apr. 2022

Der er enighed om, at mikrobiel antibiotikaresistens (AMR) udgør en af de største trusler mod folkesundheden. Forskerne bag gruppen Antimicrobial Resistance Collaborators har netop publiceret et meget omfattende review, som indeholder data fra 204 forskellige lande på baggrund af flere forskellige datakilder med information om patientforløb, mikrobiologiske laboratoriedata og salg af antibiotika. Forskerne arbejder med forskellige scenarier, som tillader estimater af forskellige udfald, herunder død, som direkte kan tilskrives antibiotikaresistens og død, som er associeret til antibiotikaresistens. De skønner, at ca. 1,3 millioner dødsfald på verdensplan hvert år er direkte forårsaget af AMR, mens næsten fem millioner dødsfald kan være associeret til AMR.

Overlæge Robert Skov, Epidemiologisk Infektionsberedskab, Statens Serum Institut, og videnskabelig leder af International Centre for Antimicrobial Resistance Solutions (ICARS), kommenterer: »Dette er det hidtil største studie af dødeligheden samt byrden af antibiotikaresistente bakterier. Studiet bekræfter, at antibiotikaresistens i realiteten udgør en igangværende pandemi, at de hidtidige estimater skal opjusteres betydeligt, og at byrden af bakteriel AMR er større end dødeligheden af hiv eller malaria. Studiet bekræfter også, at problemerne er størst i Afrika og Asien, men findes i alle regioner, herunder også i Danmark, om end der ikke findes gode tal for den samlede byrde herhjemme. AMR-problematikken er stigende og er ikke bare en sundhedskrise for mennesker og dyr, men også en udviklingskrise. Hvis der ikke gøres noget effektivt, vil AMR udvikle sig til en massiv økonomisk krise, ikke mindst i lav- og mellemindkomstlande. Verdensbanken har således anslået, at der fra 2050 og frem vil være et fald i bruttonationalproduktet på knap 4%, hvilket svarer til nedgangen under finanskrisen i 2008-2010. Løsning af AMR-krisen kræver global handling, og Danmark har derfor taget initiativ til at danne ICARS, som via interventionsforskning assisterer lav- og mellemindkomstlande, som er hårdest ramt, med at finde kosteffektive AMR-begrænsende løsninger: www.icars-global.org«.

Antimicrobial Resistance Collaborators. Global burden of bacterial antimicrobial resistance in 2019: a systematic analysis. Lancet 2022; 399(10325): 629-655.

INTERESSEKONFLIKTER: ingen