Skip to main content

Audiologi

Dansk Medicinsk Audiologisk Selskab.

2. jun. 2014
3 min.

Audiologien har som mange andre fagområder stået over for en del organisatoriske udfordringer forårsaget af politiske beslutninger i de seneste år. Flytning af høreapparat (HA)-området fra kommunalt til regionalt regi, licitation af cochlearimplantat (CI)- og HA-sortiment, udredningsgaranti og ventelister påvirker hverdagen og omtales i medierne, men finder efterhånden en ny ligevægt.

På børneområdet sker der imidlertid spændende nyt, som ikke har haft megen omtale i medierne. Auditory Verbal Therapy (AVT) indgår som en fast del af behandlingen til alle børn med CI i den initiale postoperative periode og udbydes fra de to pædiatriske CI-centre. Det er et fagligt ønske, at børn i konventionel HA-behandling eller børn med bone anchored hearing aids (BAHA) ligeledes får tilbud om AVT i den initiale periode, hvor høreteknologien skal integreres. Børn med HA/BAHA har i de seneste år været overset i begejstringen over, hvad CI- teknologien kan bidrage døvfødte børn.

AVT er en international anerkendt og velbeskrevet metode [1]. Metoden har til formål at støtte børn med alle typer og sværhedsgrader af høretab i at udvikle den auditive sans med henblik på at opnå et alderssvarende talesprog. AVT er en metode, hvor forældrene guides og coaches i, hvordan de lærer deres barn at anvende hørelsen som primær modalitet i udviklingen af talesproget.

Hvis forældrene ikke deltager i undervisningen, er der ikke tale om AVT. Undervisningen af forældre tager udgangspunkt i fastsættelse af specifikke mål for det enkelte barn inden for områderne hørelse, tale, impressivt og ekspressivt sprog samt kognition. Hver træningssession med familien afsluttes med diagnostisk opsummering og kan med fordel anvendes i f.eks. indstilling af barnets høreteknologi.

AVT er en beskyttet titel, som kræver en treårig videreuddannelse og mindst en bachelorgrad inden for audiologopædi. Videreuddannelsen er kun tilgængelig i USA. I Danmark har den første audiologopæd gennemført den treårige uddannelse, og flere er på vej.

International forskning på området viser, at en tidlig og specialiseret indsats med henblik på at lære børnene at bruge deres hørelse og udvikle deres talesprog er afgørende [2]. Patientforeningen Decibel har i samarbejde med relevante fagfolk inden for audiologien netop startet et forskningsprojekt med det formål at afprøve og dokumentere best practice for AVT i Danmark. Projektet er baseret på viden fra international praksis [3] og er økonomisk støttet af Socialministeriets satspuljemidler samt Oticon Fonden.

Det er et mål, at projektet vil kunne pege på, hvorledes AVT implementeres i Danmark, og hvorledes danske hørehæmmede børn og deres familier profiterer af et fuldgyldigt treårigt AVT-tilbud.

KORRESPONDANCE: Rikke Schnack-Petersen, Odense Universitetshospital, Indgang 85, 3. sal, Sdr. Boulevard 29, 5000 Odense C.

E-mail: rikke.schnack-petersen@rsyd.dk

INTERESSEKONFLIKTER: Forfatternes ICMJE-formularer er tilgængelige sammen med artiklen på Ugeskriftet.dk

Referencer

LITTERATUR

  1. Dornan D, Hickson L, Murdoch B. Is auditory verbal therapy effective for children with hearing loss? Volta 2010;110:361-87.

  2. Flexer C. Cochlear implants and neuroplasticity: linking auditory and practice. Cochlear Implants Int 2011;12(suppl 1):19-21.

  3. Fulcher A, Purcell AA, Baker E et al. Listen up: children with early identified hearing loss achieve age-appropiate speech/language outcomes by 3 years-of-age. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2012;76:1785-94.