Skip to main content

Communication among mental health nurses: a field study of mental health nursing practices

Sygeplejerske Niels Buus: Forf.s adresse: Enheden for psykiatrisk forskning, Aalborg Psykiatriske Sygehus, Århus Universitetshospital, Mølleparkvej 10, DK-9000 Aalborg. E-mail: psyk.nbu@nja.dk Forsvaret finder sted den 21. juni 2005, kl. 14, Emil Aarestrup Auditoriet, Klinikbygningen, Odense Universitetshospital, Odense. Bedømmere: Magnus Petersen , professor Eli Haugen Bunch , Norge, og professor Michael Traynor , England. Vejledere: Lektor Helle Ploug Hansen og Raben Rosenberg .

7. nov. 2005
2 min.

Formålet med dette ph.d.-studie var at få dybere indsigt i psykiatrisk sygeplejepraksis ved at fokusere særligt på plejepersonalets indbyrdes kommunikation. Projektet blev udført ved to skærmede afsnit ved Psykiatrisk Hospital i Århus. Data blev indsamlet i løbet af ti måneders feltarbejde og omfatter feltnoter, kardex samt lydoptagelser af genkomne mono- og interdisciplinære møder. Data blev analyseret ved hjælp af Faircloughs diskursanalyse, som integrerer tekstanalyse, mikroanalyser af social interaktion og makroanalyser af social praksis.

Studiets overordnede resultater omfatter: 1) Den institutionelle arbejdsdeling betingede en klinisk hverdag for plejepersonalet bestående af en række ustrukturerede, konkrete hverdagshandlinger. Denne hverdag havde personalet svært ved at formidle i et abstrakt, psykiatrisk sprog. For at fortolke plejepersonalets udsagn om klinikken måtte en læser have forhåndskendskab til både den lokale jargon og den konkrete situation. 2) De indbydes forhandling af relevansen af klinisk viden var afhængig af det informelle hierarki i personalegruppen samt det individuelle personalemedlems evne til at præsentere klinisk viden på en overbevisende måde. 3) Plejepersonalets konkrete og hverdagsagtige viden om klinikken blev ikke fundet relevant af det medicinske personale, der under de interdisciplinære møder afbrød eller omformulerede plejepersonalets beskrivelser. Studiets hovedkonklusion var, at klinisk viden i høj grad var betinget af sociale processer frem for »objektive« iagttagelser.