Skip to main content

En students udfordring

Stud.med. Michael Wilhelmsen Gentofte Hospital, Planlagt kirurgi afdeling Z

12. dec. 2008
4 min.

Medicinstudiet rummer et utal af bøger og fakta, der skal indlæres. Dette foregår mere eller mindre slavisk i håbet om, at alle disse fakta en skønne dag vil give mening og en dag vil danne en større sammenhæng. Det kan være inden for f.eks. interessante epidemiologiske fakta og forskning, man ikke i sin vildeste fantasi havde troet var udført. Denne artikel opsummerer kort eksempler på dette i kronologisk rækkefølge. Der er ikke tale om en systematisk gennemgang af alt litteratur, hvorfor man i de tykke lærebøger givetvis vil kunne finde endnu flere eksempler.

Metode

Kasuistisk gennemgang af pudsige formuleringer i lærebøger, der er en del af curriculumet på medicinstudiet.



Bachelordelen

På bachelordelen af studiet skal man læse klassikere som f.eks.: Basal Neuroanatomi af Møller & Moos samt De indre organers anatomi af Andreasen, Bierring & Rostgaard . I disse bøger findes flere formuleringer, man som student vil huske resten af sine dage, selv om de ikke nødvendigvis gør forståelsen af anatomien signifikant bedre.

Hjertets venstre atrie, atrium sinistrum, beskrives således som en: »... jydepotte, om end med fire ben ...« [1]. Lidt mere kranielt i den menneskelige organisme beskrives larynx således: »Strubehovedet, Larynx, danner den øverste del af de nedre luftveje, som forbinder svælget med luftrøret; det minder i formen om en gammeldags ventilator på et skibsdæk med åbningen vendende bagud ...« [2].

I de nedre regioner er der i uterus et eksempel på et organ, der har vakt eftertanke hos undertegnede. I beskrivelsen af dette organs størrelse hedder det således: »Hos en kønsmoden kvinde angives det ofte at have form og størrelse som en stor gråpære« [3].

På det højere plan i centralnervesystemet forefindes også en skæg beskrivelse af den lille kerne i hjernestammen, nucleus olivaris caudalis. Møller & Moos beskriver den på følgende måde: »Oliva indeholder en stor samling af grå substans, nucleus olivaris caudalis, som både på horisontale og vertikale snit har en karakteristisk foldet facon, der får den til at ligne en gammeldags hestehandlerpung med en åbning, hilum, der vender medialt« [4].



Kandidatdelen

Kandidatdelen af medicinstudiet er for mange studerende forbundet med mange timers læsning i Medicinsk kompendium. Dette er en meget stor og grundig lærebog. Grundigheden kan dog til tider tage overhånd, hvilket nedenstående giver et par eksempler på.

Ved beskrivelsen af sygdomme er der ofte tilføjet vigtige afsnit om epidemiologi og patogenese. Dette giver ofte anledning til eftertanke, når man læser om f.eks. cystit, makroangiopatisk hæmolytisk anæmi og tick born-encephalitis (TBE). Her må man overveje, om ikke epidemiologerne til tider er lidt på afveje? For TBE hedder det bl.a.: »... prævalensen er høj; således ses TBE blandt 20% af bornholmske skovarbejdere ...« [5].

Urinvejsinfektioners patogenese beskrives således: »... bakteriernes ascendering i urethra modvirkes rent fysisk af den tilbagevendende urinstrøm. Traume af urethra f.eks. hos kvinder under coitus, synes at fremme infektionstendensen. Akut cystitis er således en sjælden sygdom hos nonner« [6]. Disse to overgås dog af beskrivelsen af makroangiopatisk hæmolytisk anæmi eller marchanæmi: »Ses bl.a. hos maratonløbere, karatedyrkere og bongotrommespillere« [7].

Konklusion

Det kan konkluderes, at disse udpluk af det til tider uoverskuelige pensum på medicinstudiet ikke nødvendigvis øger indlæringen, men giver et ofte tiltrængt humoristisk afbræk i læsningen, der kan vise sig at være uundværligt.


Michael Wilhelmsen , Planlagt kirurgi afdeling Z, Gentofte Hospital, DK-2900 Hellerup. E-mail: wilhlemsen@stud.ku.dk

Interessekonflikter: Ingen


Summary

Summary A student's challenges Ugeskr Læger 2008;170(51):4224-4225 Life at medical school is filled with books containing enormous amounts of information. The ultimate goal after reading these thick books is to create an overview of the complex human body. The books are mostly packed with information that you have to remember in detail and are written in a way which is not intentionally funny. Sometimes, however, a funny description pops up out of nowhere. This article summarizes some of these examples of funny descriptions of internal organs and diseases. It contains only highlights and there are plenty more similar examples in medical textbooks.

Referencer

  1. Andreassen E, Bierring F, Rostgaard J. De indre organers anatomi 9. udgave København: Munksgaard, 2004:236.
  2. Andreassen E, Bierring F, Rostgaard J. De indre organers anatomi 9. udgave København: Munksgaard, 2004:168.
  3. Andreassen E, Bierring F, Rostgaard J. De indre organers anatomi 9. udgave København: Munksgaard, 2004:405.
  4. Møller, Moos. Basal neuroanatomi. København: FADLs forlag, 2000:85.
  5. Medicinsk kompendium 16. udgave. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 2004:730.
  6. Medicinsk kompendium 16. udgave. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 2004:2016.
  7. Medicinsk kompendium 16. udgave. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 2004:1178-9.