Skip to main content

European forum on quality improvement in health care

Overlæge Jørgen Steen Andersen, e-mail: jsa@dgma.dk Projektmedarbejder Dorte Münter

31. okt. 2005
2 min.

I dette tiende Forum var der flere end 1.000 deltagere fra flere end 50 lande - heriblandt omkring 30 fra Danmark. Forum gav et bredt og aktuelt billede af kvalitetsudviklingen. Patientsikkerhedsperspektivet fik en fremtrædende plads i et oplæg af den britiske medicinaldirektør, sir Liam Donaldson , der nu har sat sig i spidsen for en verdensomspændende kampagne i WHO-regi: World Alliance for Patient Safety. Flere skandinaviske indlæg omhandlede kvalitetsudviklingens plads i den prægraduate uddannelse af såvel læger som sygeplejersker, og fra dansk side blev der fra Den Gode Medicinske Afdeling (DGMA) præsenteret erfaringer med anvendelsen af et screeningsinstrument for uhensigtsmæssige indlæggelser på medicinske afdelinger. Der var adskillige beskrivelser af såvel kvantitative som kvalitative kvalitetsforbedringsstrategier, hvor ikke mindst Davis Balestracci, Harmony Consulting, og professor Trisha Greenhalgh , London, leverede tankevækkende og provokerende oplæg. I erindringen træder to temaer imidlertid særligt frem.

Saving Lives: Donald Berwick fra Institute for Healthcare Improvement, præsenterede en nylanceret kampagne for en reduktion af hospitalsmortaliteten med 100.000 reddede liv ved at sætte ind på blot seks områder: implementering af rapid response teams , evidensbaseret medicinsk behandling af akut myokardieinfarkt (AMI)-patienter, forebyggelse af fejlmedicinering i forbindelse med overflytning af patienter og infektionsforebyggelse i forbindelse med respiratorbehandling, anlæggelse af centralt venekateter og operative indgreb. Sir Brian Jarman, professor emeritus ved Imperial College, London, underbyggede i et opfølgende indlæg, at det er muligt at vurdere effekten af sådanne kvalitetsforbedringer gennem allerede tilgængelige simple mortalitetsdata.

Pursuing perfection - i Jönköping : En række indlæg omhandlede praktiske erfaringer med ledelseskonceptet pursuing perfection . I konceptet sættes der fokus på hele patientforløbet under temaerne: organisationsudvikling, patientinvolvering, forankring i lokalområdet og revision af arbejdsgange. Af særlig dansk interesse var præsentationen af erfaringerne fra Jönköping Län, hvor man gennem mere end ti år har arbejdet med en sådan fælles vision for sundhedsvæsenets indsats, baseret på detaljerede beskrivelser af patientforløb og omhyggelig planlægning. Indsatsen kan nu dokumenteres ved lavere ventetider og anvendelse af færre resurser.

For en nærmere beskrivelse af disse to temaer kan henvises til omtalen af Forum i juni-udgaven af DSKS-nyt, nyhedsbrev for Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedsvæsenet.

Næste Forum afholdes den 26.-28. april 2006 i Prag.