Content area

|

Forventninger til hospitalernes EPJ-systemer er langtfra blevet indfriet

Hvis EPJ-systemer skal føre til øget produktivitet og bedre behandlingskvalitet, kræver det en vedvarende indsats fra EPJ-leverandørerne, regionerne og staten samt en aktiv involvering af de sundhedsprofessionelle.
De opgraderede EPJ-systemer er vævet ind i alle kliniske processer, som de dermed er med til at forme. Dette udgør på en og samme gang en risiko og en mulighed for den faglige, den organisatoriske og den patientoplevede kvalitet.
Forfatter(e)
Redaktionen

De store forventninger til hospitalernes EPJ-systemer er langtfra blevet indfriet. Artiklen af Bansier og From gør status på baggrund af internationale forskningsresultater. Forfatterne fokuserer på produktivitet, kvalitet i behandlingen og patientsikkerhed og diskuterer de skuffende resultater ud fra en ren teknisk og en bredere socio-teknisk forklaringsmodel. De konkluderer, at udover systematisk indsats fra EPJ-leverandører, regionerne og staten er aktiv involvering af de læger, sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle, der kender systemerne fra dagligdagen, helt afgørende for succesfuld implementering.

Læs statusartikel
Internationale erfaringer med EPJ i hospitalssektoren
Jørgen Bansler & Gustav From

Right side

af Knud Raben-Pedersen | 21/09
6 kommentarer
af Peter Matzen | 21/09
1 Kommentar
af Finn Vallø Hansen | 21/09
1 Kommentar
af Johan Ludvig Reventlow | 19/09
2 kommentarer
af Andreas Gothardt Lundh | 17/09
1 Kommentar
af Bjørn Søeberg | 17/09
33 kommentarer
af Lene Annette Norberg | 15/09
5 kommentarer
af Søren Holm | 14/09
1 Kommentar