Skip to main content

Friluftsliv i Danmark

Lektor Søren Andkjær: Forf.s adresse: Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet, Campusvej 55, DK-5230 Odense M. E-mail: sandkjaer@health.sdu.dk Forsvaret fandt sted den 31. oktober 2008. Bedømmere: Professor Klas Sandell, Sverige, førsteamanuensis Kirsti Pedersen Gurholt, Norge, professor Helle Johannessen. Vejledere: Lektor Per Jørgensen, lektor Henning Eichberg og lektor Erik Mygind.

7. nov. 2008
2 min.

Ph.d.-afhandlingen udgår fra Institut for Idræt og Biomekanik, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet.

Projektet omhandler unge menneskers deltagelse i organiseret friluftsliv i Danmark med et komparativt perspektiv til New Zealand. Målet var at undersøge friluftsliv med relation til unge i et kulturelt perspektiv med henblik på at opnå en større forståelse for motiver, værdier og betydninger af friluftsliv. Friluftsliv ses som et fnomen, der er socialt, historisk og kulturelt konstrueret, som udtrykker forholdet mellem menneske, krop, natur og identitet, og som fr indhold og mening i og gennem en sociokulturel kontekst (Pedersen, 1999). Overordnet i undersøgelsen er der valgt at fokusere på to forskellige praksisformer - settings (Dietrich 2002) - i friluftsliv i Danmark i dag: enkelt friluftsliv og adventure.

Projektet bestr af tre dele, hvori friluftsliv undersges med anvendelse af svel kvantitative som kvalitative metoder. Den kvantitative del af projektet bestr af en sprgeskemaundersgelse med fokus p unge menneskers opfattelser af, erfaringer med og holdninger til friluftsliv. I den kvalitative undersgelse anvendes etnologisk kulturanalyse (Ehn 2001) kombineret med konfigurationsanalyse (Eichberg, 2001, 2006). I den komparative, perspektiverende del er der foretaget et kvalitativt casestudy af outdoor education i New Zealand, hvilket primært tjener til at give perspektiv til undersøgelsen af friluftsliv i Danmark.

Undersøgelsen tegner et komplekst billede af friluftsliv i Danmark i dag, hvor der dels er store kulturelle forskelle på de forskellige former, og hvor deltagerne samtidig synes at have relativt sammenfaldende motiver og værdier forbundet med deltagelse. Udviklingen i friluftsliv synes imidlertid til en vis grad at kunne forklares med hjælp af teorier om unges livsvilkår i det senmoderne samfund (Giddens 1994, Beck 1997).