Hyppig genetisk variation i zinc finger protein 202

MSc Maria Charlotte Aslaug Stene: Forf.s adresse: Klinisk Biokemisk Afdeling, KB3011, Sektion for Molekylærgenetisk Diagnostik, 4111, Rigshospitalet, Blegdamsvej 9, DK-2100 København Ø. E-mail: mstene@rh.regionh.dk Forsvaret finder sted den 29. maj 2007 kl. 13.00, Auditorium 2, Rigshospitalet, Blegdamsvej 9, København. Bedømmere: Jan Skov Jensen, Lise Bathum og Henrik Kjærulf Jensen. Vejleder: Anne Tybjærg Hansen.

14. maj 2007

Denne ph.d. afhandling er baseret på studier udført på Klinisk Biokemisk Afdeling, Rigshospitalet, Københavns Universitetshospital, Danmark.

ZNF202 er en transkriptionsfaktor, som binder promoter elementer, der sidder i gener involveret i blodkarvedligeholdelse og lipidmetabolismen, især HDL-metabolismen.

Formålet med studiet var at identificere funktionelle genetiske varianter i ZNF202, som var associeret med variation i HDL-kolesterolniveauer i den almindelig, befolkning og prædikterede risiko for svær åreforkalkning og iskæmisk hjertekar-sygdom.

Vi re-sekventerede promoteren og den proteinkodende region af ZNF202 -genet i personer med henholdsvis det 1% højeste og 1% laveste HDL-kolesterolniveau i 9.259 personer fra Østerbroundersøgelsen. Herefter bestemte vi associationen af single nukleotid polymorfier (SNP'er, sjælden allel-frekvens > 1%) i den proteinkodende region med variationen i HDL-kolesterol i den almindelige befolkning. SNP'er i den proteinkodende del af ZNF202 bidrog ikke til HDL-kolesterol i plasma. Vi fandt imidlertid, at en ikkesynonym SNP (p.A154V) var associeret med en øget risiko for iskæmisk hjerte-kar-sygdom i den almindelige befolkning uafhængig af lipid- og lipoprotein niveau. A154V var i koblingsuligevægt med en funktionel promoter SNP, g.-660A > G, som har en 60% nedsat transkriptionel aktivitet. Yderligere var g.-660A > G associeret med en øget odds ratio for svær åreforkalkning og prædikterede en øget hazard ratio for iskæmisk hjerte-kar-sygdom i et opfølgningsstudie. Resultaterne for iskæmisk hjertekarsygdom blev verificeret i to store uafhængige case-kontrol-studier.

Disse resultater antyder, at ZNF202 er et nyt kandidatgen for svær åreforkalkning og iskæmisk hjerte-kar-sygdom.