Skip to main content

Neural processering af polyrytmik

Cand.scient. Peter Vuust: Forf.s adresse: Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab, Århus Universitetshospital, bygning 30, Nørrebrogade 44, DK-8000 Århus C. E-mail: pv@pet.auh.dk Forsvaret fandt sted den 2. februar 2006. Bedømmere: Eckart Altenmuller , Tyskland, og Mireille Besson , Frankrig. Vejleder: Carsten Gyldensted .

13. feb. 2006
2 min.

Ph.d.-afhandlingen består af tre artikler og en sammenfatning på dansk. Den repræsenterer forskning, som har fundet sted på Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab, Århus Universitetshospital, samt Det Jyske Musikkonservatorium.

Afhandlingsformålet var at undersøge, hvorvidt polyrytmik, som i jazz benyttes direkte i kommunikationen mellem musikerne, er repræsenteret som sprog i hjernen. Polyrytmik kan deles op i to forskellige kategorier: 1) metrisk forskydning (MF) og 2) omgruppering af underdelinger (OU). I jazzimprovisation benyttes MF som del af de indledende faser, der etablerer kommunikationskanaler mellem musikerne, hvorimod OU benyttes til at skabe og udløse musikalsk spænding under de senere, improvisatoriske klimakser.

Ved at benytte hjerneskanningsteknikker ønskede vi at studere, hvorvidt kommunikation gennem polyrytmik er sammenlignelig med andre former for menneskelig kommunikation som fx sprog, og hvorvidt musikere i højere grad end ikkemusikere opfatter musik som et sprog.

Ved brug af magnetisk encefalografi (MEG) fandt vi, at inkongruente rytmer stærkt og hurtigt stimulerede den venstre hjernehalvdel hos rytmisk kompetente musikere på før-bevidstniveau. I modsætning hertil responderede forsøgspersoner med dårlig rytmisk fornemmelse langsommere og svagere i den venstre hjernehalvdel og med en større aktivering af den højre hjernehalvdel. Dette indikerer, at venstresidet, før-bevidstprocessering af betydende træk ved en meddelelse er en markør for højt udviklet kompetence både i musik og sprog.

Ved brug af funktionelle magnetisk resonans-skanninger (fMRI) fandt vi, at polyrytmer (OU) aktiverede hjerneområdet BA47 (Brodmann area 47) i begge sider af hjernen. At skulle holde rytmen er fundamentalt for at kunne opleve spændingen i forskellige musikalske lag, og dermed afgørende for at forstå musik. BA47 findes i forbindelse med semantisk processering i sprog. Således viser vores forsøg, at de samme kognitive processer og strategier kan tjene musik, sprog og muligvis andre former for menneskelig kommunikation.

Tilsammen tyder dette på, at hjerneprocesser, der er fundamentale for menneskelig kommunikation, understøtter både musik og sprog. Endvidere bliver musikalske rytmer fortrinsvis processeret af den venstre hjernehalvdel hos musikere, hvor også sprog behandles. Vi foreslår derfor, at for musikere er rytmik et sprog.