Skip to main content

Patologisk senepåvirkning som følge af makrolidbehandling

Bilateral fasciitis plantaris efter korttidsbehandling med azithromycin hos en 42-årig mand uden reumatologisk sygdom.
Ugeskr Læger 2022;184:V05220303
Ugeskr Læger 2022;184:V05220303
Redaktionen
28. nov. 2022
01 min

Patologisk senepåvirkning ved behandling med makrolider er en sjælden, men kendt bivirkning og rammer oftest akillessenen. Kasuistikken af Alzubadi et al beskriver udviklingen af bilateral fasciitis plantaris hos en 42-årig mand uden reumatologisk sygdom, som blev behandlet med tre dages kur med azithromycin på mistanke om infektiøs gastroenteritis. Forfatterne konkluderer, at det er vigtigt at overveje andre årsager til tendinopatier end overbelastning af vævet, reumatiske lidelser og tilstande som adipositas, diabetes mellitus, kronisk nyresvigt og forhøjet kolesterolniveau.

Læs kasuistikBilateral fasciitis plantaris efter behandling med azithromycinAli Alzubaidi, Jens Lykkegaard Olesen & Lene Dreyer

Der er i øjeblikket tekniske problemer med at vise kommentarer på Ugeskriftets artikler. Vi arbejder på sagen