Skip to main content

Studieformer i sygeplejerskeuddannelsen

Lektor, cand.cur. Trine Ungermann Fredskild: Forf.s adresse: Bakkegårdsvej 6, Kollund Østerskov, DK-6340 Kruså E-mail: tuf@ucsyd.dk Forsvaret fandt sted den 30. september 2008. Bedømmere: professor Per Fibæk Laursen, professor Astrid Norberg og lektor Birthe D. Pedersen . Hovedansvarlig vejleder: Lektor Per Jørgensen .

10. okt. 2008
2 min.

En analyse af sygeplejerskeuddannelsen udbudt i tre forskellige regi: under den traditionelle studieform, via fjernstudie og som merituddannelse. Fokus er lagt på analyse af fjernstudieformen set i relation til de øvrige studieformer.

Undersøgelsen er udført på University College Syd, Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg, University College Lillebælt, Sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg, og på tilknyttede kliniske undervisningssteder.

Formålet har været at undersøge betydningen af indførelsen af fjernstudieformen for de studerendes læring i forhold til professionen. Der sættes i undersøgelsen fokus på tre aspekter (læreprocesser, kompetenceudvikling og kommunikation), der antages at kunne være centrale, når sygeplejersker uddannes via fjernundervisning, og som man i undervisningen derfor må tage højde for. Empirisk har undersøgelsen omfattet to sygeplejeskoler og tre hold studerende, inklusive en klasse under fjernstudieformen. Som teoretisk ramme har Etienne Wengers teori om læring i praksisfællesskaber været anvendt under observationer og interview såvel som i analysefasen.

Via komparation har det været formålet, at highlighte forskelle mellem og ligheder i den traditionelle studieform og fjernstudieformen. Ved at anvende den komparative metode har det været muligt at finde læringsmæssige forskelle mellem studieformerne og forskelle i de studerendes læring. Derudover er tilgangen (anvendelse af en social læringsteori og forskningsspørgsmålenes differentiering mellem læring, kompetence og kommunikation) medvirkende til, at det bliver muligt fremover at rette blikket mere specifikt mod forskelle på centrale felter. Her tænkes f.eks. på udviklingen af en professionel faglig kommunikationskompetence, et professionelt fagsprog hos de fjernstuderende, interaktionsperspektivet i fjernstudieformen og endelig spændingsfeltet mellem erfaring og kompetence med henblik på at optimere læringsbetingelserne.