Professor og læge Torben Sigsgaard, Institut for Folkesundhed – Miljø, Arbejde & Sundhed, Aarhus Universitetshospital, kommenterer: »Fundene i denne undersøgelse understøtter hypotesen om, at risikoen for sygdom blandt afkommet kan induceres hos unge mænd i puberteten, længe før de får børn. I dette tilfælde i forhold til den tidlige brug af snus i puberteten. Under puberteten gennemgår kroppen omfattende og vigtige modningsprocesser, bl.a. epigenetiske ændringer. Skadelige påvirkninger som nikotin kan potentielt påvirke disse processer og dermed føre til fænotypeforandringer som de aktuelle – astma og allergiske lidelser blandt afkommet. Det er interessant, at dette studie foregår i Sverige, hvor rygerkulturen ikke har samme udbredelse blandt de unge som f.eks. i Danmark, hvilket sandsynligvis har gjort det muligt at udskille effekten af snus fra rygning i puberteten. Dette arbejde bidrager ikke alene til den samfundsmedicinske diskussion af snus, men også til forståelsen af effekten af andre nikotinholdige produkter, hvor det bliver tydeligt, at vi skal sætte kraftigere ind for at forhindre, at børn og unge starter med at indtage nikotin før eller i puberteten. Denne undersøgelse kan forhåbentlig medvirke til, at reguleringen af både snus og e-cigaretter, puff bars m.v. strammes«.