Skip to main content

Udeblivelse fra aftale i børneambulatoriet

Læge Lisbeth Venø Kruse, overlæge Lars G. Hansen & afdelingslæge Charlotte Olesen Regionshospitalet Viborg, Børneafdelingen

21. apr. 2009
8 min.


Introduktion: Udeblivelse fra aftale i børneambulatoriet forekommer hyppigt. Formålet med undersøgelsen var at belyse, hvorvidt en SMS-påmindelse kunne reducere antallet af udeblivelser.

Materiale og metoder: Prospektivt kohortestudie. Patienter med aftale i børneambulatoriet i ugerne 37-44, 2006 - undtagen de med aftaler vedrørende allergivaccinationer - blev inkluderet. Interventionsgruppen bestod af familier, der havde en aftale i ugerne 38, 40, 42 og 44. Til disse familier sendte vi en SMS-påmindelse en uge før den aftalte tid. Desuden blev forældrene til fremmødte børn bedt om at udfylde et spørgeskema. Familier med aftale i ugerne 37, 39, 41 og 43 fik ingen SMS-påmindelse og udfyldte ikke spørgeskemaet.

Resultat: I periodens ulige og lige uger udeblev henholdsvis 55 (10,0%) og 28 (5,9%) patienter fra den planlagte undersøgelse i børneambulatoriet. Den relative risiko for at udeblive uden at have fået tilsendt en SMS-påmindelse var 1,7 (95%-konfidensinterval: 1,1-2,7). I alt 68 forældre, svarende til 41,7% af de, som besvarede spørgeskemaet, angav at SMS-påmindelsen var medvirkede til, at de huskede aftalen. Af de adspurgte ønskede 95,1% at modtage en SMS-påmindelse forud for eventuel ny aftale i børneambulatoriet. Blot syv forældre følte sig stødte over den fremsendte SMS-påmindelse.

Konklusion: SMS-påmindelserne reducerede antallet af udeblivelser fra aftalt tid i børneambulatoriet.

I børneambulatoriet på Regionshospitalet Viborg ses ugentligt ca. 100 børn, hvoraf ca. 30 er nyhenviste. Udeblivelse fra aftale i børneambulatoriet hindrer optimal udnyttelse af personalets tid og ambulatoriets lokaler.

Ifølge Danmarks Statistik har 94% af adspurgte familier i 2006 mindst en mobiltelefon [1]. Der foreligger ikke danske studier, der belyser brug af SMS-påmindelser forud for aftaler i hospitalernes ambulatorier. Dog har Rambøll Management (RM) på vegne af Den Digitale Taskforce i vinteren 2006/2007 gennemført en vurdering af gevinsterne ved etableringen af et landsdækkende SMS-system inden for sundhedssektoren (NemSMS). RM vurderer, at de 213.000 udeblivelser man så på landets ambulatorier i 2005 kunne reduceres med mellem 32.000 og 53.000 ved indførelse af NemSMS [2].

Vi ønskede at belyse, om SMS-påmindelser kunne påvirke antallet af udeblivelser fra aftale i børneambulatoriet på Regionshospitalet Viborg. Endvidere ønskedes familiernes holdning til at modtage en SMS-påmindelse belyst.

Materiale og metoder
Design

Prospektivt kohortestudie. Alle patienter med aftale i børne-ambulatoriet i ugerne 37-44, 2006 - undtagen de med aftaler vedrørende allergivaccination - blev inkluderet. Allergivaccinationer gives med så korte intervaller, at det ikke er nødvendigt at sende patienterne en SMS-påmindelse. Interventionsgruppen (+SMS) bestod af de familier, der havde en aftale i børneambulatoriet i ugerne 38, 40, 42 og 44. Familier med aftale i børneambulatoriet i ugerne 37, 39, 41 og 43 fik ingen SMS-påmindelse og udfyldte ikke spørgeskemaet (-SMS). I hele perioden blev udeblivelser, afbud og sygemeldinger registreret.





SMS-påmindelse

Vi ønskede at sende en SMS-påmindelse til de familier, der havde en aftale i børneambulatoriet i uge 38, 40, 42 og 44. I samarbejde med afdelingen udarbejdede firmaet Invisense computerprogrammet »Aftalehuskeren«, hvorfra SMS-påmindelserne kunne sendes. Den anonymiserede SMS-tekst var: »HUSK I har en aftale i børneambulatoriet Dato - Måned - årstal - tidspunkt, Hilsen Sygehus Viborg, tlf. 89 27 24 00«. SMS-påmindelsen blev sendt til familiens mobiltelefoner en uge før den aftalte tid i børneambulatoriet. Vi fandt mobiltelefonnumrene ved hjælp af afdelingens patientoplysninger, KRAK og De gule sider. Til familier med mere end to mobiltelefonnumre valgte vi at sende SMS-påmindelsen til de to øverst anførte numre. I alt 96 familier havde ingen mobiltelefonnumre registret i disse tre kilder. Disse familier indgår fortsat i udeblivelses-/fremmødestatistikken for de lige uger.

Spørgeskema

I ugerne 38, 40, 42 og 44, blev en af forældrene til hvert fremmødt barn, bedt om at udfylde et spørgeskema. Spørgeskemaet bestod af ni spørgsmål, som er gengivet i Tabel 1. Formålet med spørgeskemaundersøgelsen var at afklare, hvorvidt SMS-påmindelsen var modtaget samt at afdække familiernes holdning til SMS-påmindelsen. Svarmulighederne var dikotome (ja/nej), men der var mulighed for at tilføje kommentarer. Familier uden mobiltelefon (0,4%) besvarede kun spørgsmål 1 og 2. Såfremt familien ikke havde modtaget SMS-påmindelsen, besvarede de ikke spørgsmål 4-7.

Statistisk analyse

Den relative risiko (RR) for at udeblive fra en aftale i børneambulatoriet er angivet med 95%-konfidensintervaller (KI). Der er gennemført stratificeret analyse for de enkelte grenspecialer (Tabel 2).

Resultater

Undersøgelsen inkluderede 1.056 patienter. Heraf 490 (46,4%) i uge 38, 40, 42 og 44 og 566 (53,6%) i uge 37, 39, 41 og 43. I alt 944 patienter (89,4%) mødte til den planlagte undersøgelse, 83 (7,9%) udeblev og 29 (2,7%) meldte afbud samme dag.

Det var ikke muligt at identificere mobilnumrene til alle 490 familier med aftale i ambulatoriet i de lige uger. Vi sendte SMS-påmindelse til 394 familier.

Udeblivelse

Af Tabel 2 fremgår antallet af udeblivelser i eksponeringsgrupperne ± SMS. I uger, hvor familierne ikke fik/fik en SMS-påmindelse, var der henholdsvis 10,0% og 5,9%, der udeblev: RR 1,7; 95% KI: 1,1-2,7. Vi fandt ingen signifikante forskelle i antallet af udeblivelser imellem grenspecialeambulatorierne (Tabel 2).

Spørgeskema

Blandt de 450 fremmødte i de lige uger udfyldte 264 (58,7%) spørgeskemaet, hvoraf det fremgik, at 163 (61,7%) havde modtaget SMS-påmindelsen. Besvarelserne fremgår af Tabel 1.

Blandt de, som modtog en SMS-påmindelse, angav 68 (41,7%), at påmindelsen var medvirkende til, at de huskede aftalen, og 155 (95,1%) ønskede at få en SMS-påmindelse ved eventuelle fremtidige aftaler i børneambulatoriet. Vedrør ende tiden imellem SMS-påmindelsen og den ambulante undersøgelse fandt 153 (93,9%), at en uge var passende. Syv (2,7%) af de adspurgte forældre følte sig stødte over at modtage SMS-påmindelsen. Fire af disse ønskede alligevel en SMS-påmindelse ved fremtidig kontakt til børneambulatoriet.

Diskussion

SMS-påmindelsen reducerede antallet af udeblivelser fra aftaler i børneambulatoriet.

Alle familier i den pågældende periode, med undtagelse af de som havde aftaler vedr. allergivaccination, blev inkluderet i undersøgelsen. Det var ikke muligt at identificere mobilnumrene til alle familier med aftale i ambulatoriet i de lige uger, og ikke alle de sendte SMS-beskeder nåede frem til modtageren. Endvidere afleverede blot 58,7% af de fremmødte familier spørgeskemaet. Resultaterne i dette studie kan derfor være påvirket af selektionsbias.

Af de 264 familier, der returnerede spørgeskemaet efter ambulatoriebesøget, angav 99,6% at have en mobiltelefon, men blot 61,7% havde modtaget en SMS-påmindelse. Blandt de mange mulige forklaringer på dette misforhold er, at det ikke altid var muligt at finde et mobiltelefonnummer i de valgte kilder. Til familier med mere end to mobiltelefonnumre valgte vi at sende SMS-påmindelsen til de to øverst anførte numre numre, uden at vide, om disse numre reelt var i brug. Endvidere vil patienter, der blot anvender mobiltelefonen lejlighedsvist, måske ikke have læst den modtagne SMS-påmindelse. Slutteligt kan der naturligvis opstå fejl i forbindelse med den manuelle indtastning af mobiltelefonnumre i forløbet. Det er ikke muligt at afgøre, hvorvidt de patienter, der udeblev i de lige uger, samt de, der undlod at besvare/aflevere spørgeskemaet, havde modtaget en SMS-påmindelse i samme omfang som den øvrige del af interventionsgruppen.

Resultaterne er i overensstemmelse med udenlandske studier [3-6]. Således fandt Downer SR et al, at SMS-påmindelser reducerede antallet af udeblivelser blandt patienterne på Royal Children's Hospital, Melbourne i 2004 [3]. Blandt patienter, der havde/ikke havde modtaget en SMS-påmindelse, udeblev henholdsvis 14,2% og 23,4% (p < 0,001). Forfatterne konkluderede, at SMS-påmindelserne var en effektiv og billig metode til reduktion af udeblivelse. Samme forfattergruppe gentog undersøgelsen på et større materiale i 2005, hvor andelen af udeblivelser var 19,5% i kontrolgruppen (n = 22.658) og 9,8% i interventionsgruppen (n = 22.453) [4]. SMS-påmindelsen blev i disse studier sendt tre dage før den ambulante tid. I et malaysisk multicenterstudie (syv almene medicinske klinikker) sammenholdt Leong KC et al effekten af SMS-påmindelser med telefonisk påmindelse til patienterne 48 timer før deres aftale i klinikken. Studiet inkluderede 993 patienter med aftale i klinikkerne [5]. Blandt patienter, som modtog en SMS eller en telefonisk påmindelse, var andelen af udeblivelser henholdsvis 41,0% og 40,4% mod 51,9% i kontrolgruppen (ORSMS 1,6; 95%-KI: 1,2 til 2,2, ORtelefon 1,6; 95%-KI: 1,1 til 2,1). Der var ikke signifikant forskel på påmindelsestyperne, hvad angik den reducerende effekt på antallet af udeblivelser i dette studie [5]. I et kinesisk studie fra 2008 fandt Chen ZW et al [6], at den procentuelle andel af udeblivelser blandt patienter, der 72 timer før deres i aftale i etHealth Promotion Center havde modtaget en SMS (n = 615) eller en telefonisk påmindelse (n = 615), var henholdsvis 12,5% og 11,7%. Til sammenligning udeblev 19,5% i kontrolgruppen (n = 619) (ORtelefon 1,7, 95%-KI 1,22 til 2,32. ORSMS 1,8, 95%-KI 1,33 til 2,51). Man fandt ikke signifikant forskel på SMS- vs. telefonpåmindelse, hvad angik den reducerende effekt på antallet af udeblivelser.

Ovennævnte studier er ikke umiddelbart sammenlignelige med danske forhold grundet forskelle i patientpopulationerne, ambulatorierne/klinikkernes organisation, etnicitet, tidspunkterne for påmindelsen mv. Endvidere belyses familiernes holdning til påmindelserne ikke. Uagtet disse forbehold er resultaterne i det aktuelle studie i overensstemmelse med erfaringer fra udlandet.

Det konkluderes, at SMS-påmindelserne reducerede antallet af udeblivelser fra aftalt tid i børneambulatoriet. Familierne var tilfredse med ordningen, og så den som en hjælp til at huske aftalen i ambulatoriet.

Perspektiver

På Børneafdelingen, Regionshospitalet Viborg fortsættes implementeringen af SMS-påmindelser i ambulatoriets drift. Programmet »Aftalehuskeren« forventes videreudviklet, således at SMS-påmindelsen knyttes direkte til bookingsystemet. Patienternes mobiltelefonnumre registreres nu fortløbende ved kontakt til ambulatoriet. Udsendelse af SMS-påmindelser forventes sammenkoblet med det landsdækkende NemSMS, når dette system er klar til brug [7].


Lisbeth Venø Kruse, Børneafdelingen, Regionshospitalet Viborg, DK-8800 Viborg. E-mail: lakruse@tdcadsl.dk

Antaget 23. september 2008

Interessekonflikter: Ingen


  1. www.statistikbanken.dk 80/VARFORBR (8. febuar 2008).
  2. www.ramboll-management.dk Den Digitale Taskforce. Potentialevurdering af NemSMS. Marts 2007 (14. november 2009).
  3. Downer SR, Meara JG, Da Costa AC. Use of SMS text messaging to improve outpatient attendance. Med J Aust 2005;183:366-8.
  4. Downer SR, Meara JG, Da Costa AC et al. SMS text messaging improves out-patient attendance. Aust Health Rev 2006;30:389-96.
  5. Leong KC, Chen WS, Leong KW et al. The use of text messaging to improve attendence in primary care: a randomized controlled trial. Fam Pract 2006; 23:699-705.
  6. Chen ZW, Fang LZ, Chen LY et al. Comparison of an SMS text messaging and phone reminder to improve attendance at a health promotion center: A ran- dom ized controlled trial. J Zheijang Univ Sci B 2008;9:34-8.
  7. Økonomistyrelsen. Effektiv digital kommunikationsløsning www.oes.dk/sw52989.asp (19. november 2008).



Referencer

  1. www.statistikbanken.dk 80/VARFORBR (8. febuar 2008).
  2. www.ramboll-management.dk Den Digitale Taskforce. Potentialevurdering af NemSMS. Marts 2007 (14. november 2009).
  3. Downer SR, Meara JG, Da Costa AC. Use of SMS text messaging to improve outpatient attendance. Med J Aust 2005;183:366-8.
  4. Downer SR, Meara JG, Da Costa AC et al. SMS text messaging improves out-patient attendance. Aust Health Rev 2006;30:389-96.
  5. Leong KC, Chen WS, Leong KW et al. The use of text messaging to improve attendence in primary care: a randomized controlled trial. Fam Pract 2006; 23:699-705.
  6. Chen ZW, Fang LZ, Chen LY et al. Comparison of an SMS text messaging and phone reminder to improve attendance at a health promotion center: A ran- domized controlled trial. J Zheijang Univ Sci B 2008;9:34-8.
  7. Økonomistyrelsen. Effektiv digital kommunikationsløsning www.oes.dk/sw52989.asp (19. november 2008).