Uklarhed om evidens
Umiddelbart har Jens Hillingsø, cheflæge på Rigshospitalets Afdeling for Mave- og Tarmkirurgi, forbehold over for behovet for endnu et center for cytoreduktiv kirurgi med HIPEC. Han er usikker på behovet.
»Jeg synes, man skal have klarhed over antallet af henvisninger først. Det er der opstået uklarhed om. For et par år siden lavede vi en analyse i Region Hovedstaden ud fra det antal patienter, der var sendt til AUH. Da fandt vi ikke, at der var tilstrækkeligt volumen til at sikre den rette kvalitet, hvis vi indførte HIPEC-behandling for dissemineret kolorektal cancer. Vi tog ikke stilling til cytoreduktiv kirurgi som isoleret behandlingsmodalitet«.
Han peger også på, at et studie fra The Lancet Oncology i 2020 stillede spørgsmål ved effekten af HIPEC, (ikke af den cytoreduktive kirurgi). Han har selv nogle betænkeligheder.
»Cytoreduktiv kirurgi er en meget invasiv behandling, og føjer man HIPEC til, bliver det yderligere invasivt og risikobetonet for patienten. Derfor synes jeg, at vi har en rigtig god grund til at undersøge, om der er tilstrækkelig evidens for det her, og få fremlagt antallet af potentielle patienter til behandlingen og derfra vurdere behovet for centre. Desuden afventer vi de nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, hvor HIPEC-behandling bliver revurderet«.
Han tilføjer:
»Studiet bragte tvivl om effekten. Og efter min mening står sundhedsvæsenet i en ny virkelighed, hvor vi er presset på kapacitet, det handler ikke bare om corona eller strejke. Derfor er det måske et af de steder, hvor vi skal begynde at lære af den indsamlede evidens og så tage konsekvensen af det og så måske afstå fra at give nogle behandlinger«.
En vælg klogt-tankegang?
»Ja. Jeg kan godt forstå, hvis man på AUH har prioriteret at udføre behandlinger, hvor der er større sikkerhed og mulighed for kurativ effekt, hvis det er det, man har gjort«.
Men hvad skal patienterne så tilbydes?
»Noget tyder på at cytoreduktiv kirurgi i sig selv er systemisk kemoterapi overlegen og dermed måske ikke skal suppleres med HIPEC. Det bør afklares«.
Uklare ventetidsregler
Jens Hillingsø undrer sig grundlæggende over dele af denne nye kræftsag.
»Jeg forstår ikke helt problematikken. Mange af patienterne, det drejer sig om, har recidiv eller dissemineret sygdom og får allerede systemisk kemoterapi. Efter mit bedste skøn er de 14 dages maksimale ventetid kun rettet mod den første behandling. De er derfor i forløb efter det«.
Det er et forløb, som denne type patienter skal igennem, påpeger han.
»Når patienten starter i systemisk kemoterapi, bliver den resterende behandling tilpasset efter det. Vi vil først gerne se en effekt af den indledende kemoterapi, om den bremser sygdommen eller får den til at svinde, derefter tilbyder vi operation, og så siger vi endda, at der skal være en vis pause på 2-3 uger, før vi evt. opererer«.
Det er en overvejelse, som Sundhedsstyrelsen bør tage med, når de giver området det lovede serviceeftersyn?
»Ja«.
Charlotte Buchard Nørager er enig i, at der er uklarheder.
»Det kan nogle gange være svært at tolke reglerne om de maksimale ventetider. De kan virke komplicerede, specielt hvornår de starter, og vi har netop her til morgen [onsdag] haft en opdatering på maksimale ventetider og patientrettigheder for alle læger. Det kan være juridisk svært at gennemskue også for patienterne, der bliver henvist hertil. Derfor arbejder vi på at få udarbejdet et skriftligt dokument til patienterne, der kan udleveres eller sendes til e-boks samtidig med, at vi giver mundtlig information«, siger hun.
Jens Hillingsø efterlyser også, at der bliver klarere regler for afdelingernes og sygehusenes ageren i tilfælde af, at de skal sende en patient til udlandet.
»I Norden er der ventetider på 5-6 uger, det undersøger vi løbende. I England, Frankrig og Tyskland kan vi finde steder, hvor ventetiden er kort. Der har vi dog også oplevet et vist indikationsskred, hvor de har tilbudt de helt store operationer i strid med de internationale guidelines. Men de enkelte afdelinger eller sygehuse har ikke muskler til at gøre sig gældende over for disse private aktører for at sikre kvalitet og patientrettigheder. Der kunne vi godt bruge hjælp fra det offentlige til et etablere et sådan internationalt tilbud«.