Det er kendetegnende for mange klynger, at de i startfasen har kastet sig over forholdsvis små og afgrænsede projekter efter devisen keep it simple.
En væsentlig årsag til den forsigtige start er efter alt at dømme, at de store, tunge datapakker om blandt andet KOL og diabetes har været tidskrævende at producere og først er blevet tilgængelige i oktober. Samtidig er Sundhedsdatastyrelsen forsinket med Ordiprax+ – det databaserede værktøj, der skal give de praktiserende læger mulighed for at følge udviklingen af egne ordinationer og kunne sammenligne dem med deres egen klynge og landsgennemsnittet.
For mange klynger har det først og fremmest handlet om at komme i gang, undgå at knække halsen på meget ambitiøse projekter, få alle med og undgå at skræmme de mest skeptiske læger væk.
Bussemænd
KOOL-Klyngen i Kolding er en af de større klynger med 60 praktiserende læger og cirka 90.000 patienter. Her har lægerne i første omgang arbejdet med værdier, mål og regler for at blive enige om indhold og rammer for deres fællesskab.
»Vi er blevet enige om, at man må blive væk fra maks. ét ud af de fire årlige møder. Vi ønsker ikke at være bussemænd over for hinanden, men på den anden side forpligter vi os også til fællesskabet. Og hvis man bliver væk et halvt år uden god grund, kan man ikke være en del af klyngen«, siger Henrik Rasmussen.
Han understreger dog i samme åndedrag, at klyngen skal tage hånd om de medlemmer, der udebliver, og undersøge, om de har brug for kollegial støtte eller et puf i den rigtige retning.
I Nordlys-Klyngen i Nordfyns Kommune har de ikke opstillet regler for afbud, afstemninger og lignende, fortæller klyngekoordinator Palle Mark Christensen. Men det kommer de til at se på ved den kommende generalforsamling, som står i evalueringens tegn.
»Jeg regner med, at vi se skal se på, hvordan vi håndterer uenighed. Er det for eksempel altid bare flertallet, der bestemmer? Vi skal også diskutere, om der skal være regler for fremmødet. Det er ikke, fordi vi har haft nogen problemer, og vi plejer at tale os til rette. Men det er sådan noget, vi begynder at se på«, siger han.
I Fredericia er den lokale klynge kommet godt fra start, selv om klyngekoordinator Kerstin Henriksen fortæller, at de forsinkede data har lagt hindringer ud for arbejdet.
Et af klyngens første projekter handlede om opioider, og Kerstin Henriksen bad efterfølgende sine lægekolleger i klyngen om at vurdere projektet på en skala fra 0 til 10. Det endte med et 6-tal. Et lidt »lunkent« resultat, erkender hun, der tilskriver resultatet manglen på regulære data.
»Vi er læger, vi går i gang. Men det har taget meget lang tid at få data. Vi har fået at vide, at det tager trekvart år at udvikle klyngepakkerne, og det er altså ikke det tempo, praktiserende læger arbejder i. Vi kan ikke vente så længe«.
Kerstin Henriksen har generelt savnet uddannelse i kvalitetsmetoder og -værktøjer.
»Jeg synes, støttesystemerne har haltet. Jeg ville gerne have haft et kursus i statistik, databehandling, indsamling af data og den slags, men det har der ikke være meget af«, siger hun.
Manglende professionalisering
Kerstin Henriksens efterspørgsel på egentlig uddannelse i kvalitetsarbejde bakkes op af cand.mag. Ulrik Bak Kirk, der i flere år har beskæftiget sig med kvalitetsudvikling for den europæiske sammenslutning for praktiserende lægers kvalitetsarbejde, EQuiP.
Han er bekymret for værdiskabelsen af kvalitetsarbejdet i de danske klynger, fordi det bygger på et skrøbeligt fundament uden formaliseret undervisning.
»Jeg tror, det er optimistisk at tro, at det højner kvaliteten at sidde i en klynge og sammenligne og reflektere over data. Det kræver et kvalitetsprojekt at gå fra benchmarking til at skabe værdi i sin egen klinik«, forklarer han.
Ud fra de internationale erfaringer med kvalitetsklynger har Ulrik Bak Kirk identificeret to trusler mod succes for det danske klyngearbejde:
Manglende hjælp til analyse og fortolkning af data samt ringe opkvalificering i metoder og værktøjer til kvalitetsudvikling for netop at blive i stand til at oversætte viden fra klyngemøderne til værdi i sin egen klinik.
»Mig bekendt har man ikke investeret mange ressourcer i at optræne lægerne i arbejdet med kvalitetsudvikling. Men kvalitetsarbejde kræver – på samme vis som forskning – en stringent metodik, hvor man for eksempel definerer et afgrænset projekt, opstiller meningsfulde kvalitetsindikatorer, udarbejder en plan, udfører planen, måler på den og sluttelig følger op på den«, siger han.