Nyt klagesystem
Et bredt flertal i Folketinget vedtog i maj 2022 sundhedsreformen, hvori en undersøgelse og forbedring af patientklagesystemet indgår som et af elementerne.
Sidste efterår fremlagde Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd og FOA et fælles udspil til en ny måde at gentænke patientklagesystemet på. Organisationerne foreslog bl.a., at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid maksimalt må være seks måneder.
Men så kort sagsbehandlingstid er ikke mulig med de nuværende krav og frister i sagsforløbet, forklarer Lizzi Krarup Jakobsen. Der er som udgangspunkt 13 sagsbehandlingstrin i forløbsklager og 15 i en disciplinærsag, og sagens parter har krav på rimelige frister.
»Vi ligger nogenlunde på den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, som er mulig, sådan som strukturen og systemet er i dag med krav til ordentlig sagsbehandling og passende frister til høring for både indklagede, klager og behandlingsstedets ledelse«, siger Lizzi Krarup Jakobsen.
Kan I ikke komme længere ned – f.eks. ned på de seks måneder, som sundhedsorganisationerne har foreslået?
»Det vil kræve grundlæggende strukturelle ændringer af selve klagesystemet. Det er ikke noget, vi i STPK kan afgøre alene, men det vil i sidste ende være en politisk beslutning, om man ønsker at ændre klagesystemet«.
Lægeforeningens formand Camilla Rathcke kvitterer i en skriftlig kommentar for, at STPK har nedbragt sagsbehandlingstiden, men samtidig efterlyser hun en endnu kortere sagsbehandlingstid:
»Det er positivt, at Styrelsen for Patientklager har fået opbygget kapacitet til at få nedbragt sagsbehandlingstiden. Lægeforeningen har længe peget på nødvendigheden af at få den ned. Det er belastende for både læger og patienter, når sager trækker ud, og frygten for at skulle gennem et langstrakt forløb har store konsekvenser for den psykologiske tryghed og kan føre til defensiv medicin. Derfor er vi også optagede af, at den kommer endnu længere ned – bl.a. hjulpet på vej af strukturelle ændringer af klagesystemet, som partierne bag sundhedsaftalen fra 2022 er enige om at se på – så sagsbehandlingen i gennemsnit ikke overstiger et halvt år«.
I Danske Patienter ser vicedirektør Annette Wandel ligeledes gerne, at sagsbehandlingstiden kommer endnu længere ned.
»Det er rigtig positivt, at sagsbehandlingstiden er blevet reduceret så meget, og vi ser gerne, at den kommer endnu længere ned. Det er personligt hårdt for patienter at gå og vente på afgørelsen i deres klagesag. Samtidig er det frustrerende for dem, for patienters primære begrundelse for at klage er, at de ønsker at skabe læring i systemet, så andre ikke skal opleve det samme, som de selv har gjort, og den læring foregår jo ikke, hvis klagesagen ligger i en sagsbunke«, siger Annette Wandel.
Har I forslag til ændringer af systemet, som kan få sagsbehandlingstiden yderligere ned?
»Vi ser gerne, at man får udvidet den formelle mulighed for dialog, så den også kommer til at gælde for de patienter, der ikke ønsker at indgive en formel klage, samt at det også bliver en mulighed i kommunerne. Det vil kunne lette klagesystemet, for vi ved, at dialoger fører til, at en stor del af patienterne frafalder deres klagesag, fordi de har fået en undskyldning og har fået vished for, at der kommer læring ind i systemet«.