Der er pres på
Specialistrådgivning fra sygehus til almen praksis er en gammel kending i sundhedsvæsenet, men i disse år dukker fænomenet op i nye moderne og langt mere systematiserede klæder. Specialistrådgivning til patienter med diabetes og KOL er f.eks. blevet indført i alle regioner i forbindelse med Overenskomst for almen praksis 2018, hvor de praktiserende læger overtog behandlingen af nogle patienter med diabetes og KOL.
På SUH i Roskilde er overlæge Lena Roug en af de specialister, som læger får fat i, når de ringer til hotline med spørgsmål om neurologi. Hun har været overlæge på sygehuset siden 2018, og hun er godt klar over, at det har været svært at komme igennem til hende og hendes bagvagtkolleger. Vagttelefonen ringer konstant.
»Vi taler i telefon h-e-l-e tiden. Den kan ringe uafbrudt i fire timer. Når man lægger på, er den næste i røret. Sådan er det«, fortæller hun, da Ugeskrift for Læger aflægger besøg på Neurologisk Afdeling i Roskilde.
De, der ringer til Lena Roug og de andre bagvagter, deler sig i to grupper: Læger, der ringer til det gamle og stadigt eksisterende bagvagtstelefonnummer, og læger, der ringer via den ny specialisthotline. For Lena Roug gør det ingen forskel, om lægerne benytter det ene eller andet nummer.
»Men det betyder noget for dem, der ringer. Det gode ved specialisthotline er, at der er kommet køfunktion, så man undgår, at telefonen dutter optaget, og man bliver smidt af og må prøve igen og igen. Det kan der gå flere timer med. Med hotline skal man bare vente, til det bliver ens tur, og så kan man jo lægge telefonen på bordet og lave noget andet imens«, forklarer hun.
»Jeg har jo ikke selv prøvet det, men jeg ved, at det har krævet stor tålmodighed at komme til at snakke med os. Der er pres på«.
Neurologisk Afdeling i Roskilde tager sig af samtlige patienter med apopleksi i hele regionen. Øvrige neurologiske patienter bliver primært indlagt via regionens akutmodtagelser, men det er Sjællands Universitetshospital i Roskilde, der sammen med Slagelse Sygehus står for rådgivning om neurologiske spørgsmål til læger på akutsygehuse og i praksis.
»Jeg synes ofte, de ringer og beder om råd om hovedpinepatienter – f.eks. hvis de ønsker at tjekke, at patienter med svær migræne eller svær trigeminusneuralgi ikke fejler noget alvorligere. De kan også ringe om patienter med Parkinson eller epilepsi. Ofte ringer de om visitationsspørgsmål, ønske om at fremrykke en kontrol, medicin i restordre eller uklarheder i en epikrise«, oplyser Lena Roug.