”Det sker f.eks. ved ændrede registreringsmåder og nye it-systemer, og så bliver det pludselig svært at regne med konklusionerne over tid. Det er et kæmpeproblem både for forskningen, kvalitetsarbejdet og den daglige klinik”.
I undersøgelsen siger 12 ud af 21 selskaber, at de har kendskab til, at patientdata tabes på grund af SP - et problem, som Information behandler udførligt som led i sin dækning af LVS-undersøgelsen i dag.
Administration tager tid fra patienterne
Undersøgelsen bekræfter de problemer, som individuelle læger har meldt om, siden SP begyndte at blive udrullet på hospitalerne i Region Hovedstaden for ca. et år siden. Det vil først og fremmest sige, at den administrative arbejdsbyrde er blevet større, og at lægerne således får mindre tid til kontakten med patienterne.
Som en af respondenterne i undersøgelsen skriver: ”I ambulatoriet opleves ofte at en patient fra siden spørger ”om du snart er færdig?” – og her menes med at taste og klikke i SP”.
Lægerne opfatter også SP som en stressfaktor, ligesom næsten alle finder, at den sædvanlige aktivitet ikke lader sig opretholde, og mange sætter spørgsmålstegn ved det fornuftige i, at læger nu laver arbejde, der tidligere blev udført af lægesekretærer.
”Undersøgelsen viser tydeligt, at det negative indtryk, man har fået fra medierne om Sundhedsplatformen, er ret bredt funderet”, siger Henrik Ullum.
Hvorfor lavede I undersøgelsen?
”Vi havde behov for at komme med en afklaret politik, for at den ikke bare skulle baseres på nogle få bestyrelsesmedlemmers personlige indtryk af Sundhedsplatformen. Her taler vi om baglandets holdninger, og der er en bred frustration”, siger han.
Hvad vil I bruge undersøgelsen til?
”Der er to overordnede agendaer. Hvad skal der ske med Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden og Region Sjælland? Hvad skal der til, for at den bliver en succes? Og den anden agenda er, at vi har haft en politik om en fælles elektronisk patientjournal for hele landet, og det er klart, at der står vi jo ikke lige nu. Vi kan ikke sige: Skynd jer at implementere Sundhedsplatformen i hele landet”.
Håber på forbedring
Der er dog også positive meldinger i undersøgelsen. F.eks. fremhæver flere, at det er rart at slippe for de mange, tidligere log-ons, ligesom nogle finder forskellige funktioner nemmere end før. Lægerne finder heller ikke, at deres problemer med SP er gået ud over kvaliteten af den behandling, patienterne får.
Enkelte svar afspejler en forhåbningsfuld optimisme: ”Forudsat at lægerne kan afgive særligt sekretærarbejdet og uddelegere nogle ordinationsrettigheder til sygeplejersker kan systemet blive ganske godt med tiden”.
Andre peger på, at SP vil blive lettere at håndtere med tiden.
”Det er klart, at dette her formodentlig vil blive bedre, men det bliver det kun, hvis vi gør en indsats”, siger Henrik Ullum.
Men han advarer mod, at tilvænning sidestilles med forbedring.
”Hvis det ender med en generel fatigue – en accept af, at nu lever vi med, at det at være læge i dag betyder, at man ser mere på computeren og mindre på patienten, det mener jeg ikke er ønskværdigt”, siger han.
”It-systemer skal altså understøtte de måder og metoder, vi gerne vil have. Og man skal være meget forsigtig med at implementere noget, som giver nogle it-drevne uhensigtsmæssigheder”.
Læs også: Registerforskere går i offensiven
Læs også: Psykiatere: Sundhedsplatformen stjæler vores vigtigste arbejdsredskab
Læs også: Sundhedsplatformen fejrer fødselsdag med fremgang