Yngre læger skal også til
Hvor meget den patientansvarlige læge skal se sin patient, er ikke bare et spørgsmål om manglende tid. Der er også yngre læger, der skal uddannes. Og de skal også se og tale med patienterne.
Balancen i dette hedder forventningsafstemning.
»Vi er kede af at love patienterne noget, som vi ikke kan leve op til. Derfor har vi indledningsvis forventningssamtaler, hvor vi informerer om, at patienten ikke vil se den patientansvarlige læge ved alle samtaler. Det kan også være yngre læger og andre speciallæger«, siger Karin Holmskov.
Alligevel kan man som patientansvarlig læge være ind over:
»Hver morgen har vi konference, hvor vi ser på ambulatorieprogrammet. Nogle gange har jeg dagen før nået at spotte, hvis en af de patienter, som jer er ansvarlig for, møder i ambulatoriet og så forsøger jeg at skabe plads hos mig. Det kan være det umuliges kunst. Men ellers gør vi det, at vi gennemgår de yngre lægers ambulatorieprogram med dem og klæder dem på til opgaven«.
Selvom Karin som patientansvarlig læge altså ikke nødvendigvis ser patienten i ambulatoriet, er hun der bagved:
»Den yngre læge vil typisk sige, jeg skal hilse fra Karin – hun har desværre ikke mulighed for at se dig i dag, men jeg har snakket om skanningssvaret med hende, og vi har i fællesskab lagt en plan. Det giver tryghed. Og det er det vigtige: Patienten skal have oplevelsen af, at vi er ind over«.
Og konklusionen?
»Hvis vi skal i mål, og jeg skal være sikker på, at det vil lykkes med flere patienter, så kræver det flere ressourcer. Forklaringen er, at hvis jeg skal se de patienter, som jeg har startet i forløb, skal jeg have flere tider i hverdagen til at se patienter senere i forløbet. Alternativt skal der være flere læger til at dække funktionen den patientansvarlige læge«.
Karin Holmskov oplyser, at der er en ny ambulatoriestruktur på vej, hvor den patientansvarlige læge i højere grad bliver tænkt ind.
»Det ser jeg frem til«, siger hun.
Ledende overlæge: det koster tid
På sit kontor i kælderen på OUH sidder Onkologisk Afdelings ledende overlæge Peter Sørensen og viser et kort over Københavns S-togsbane. Han peger på antallet af stationer og antallet af linjer. Og sammenligner det med patientens stationer undervejs – hver linje svarer til en læge.
Og det regnestykke går ikke op. Heller ikke selv om man ser bort fra nogle af stationerne, der kan karakteriseres som rutine og kan varetages af andre læger, eller evt. sygeplejersker, og kun fokuserer på de vigtige stationer.
Det er der flere årsager til, påpeger Peter Sørensen.
Der er flere patienter, end der er lægeressourcer at trække på. Der er seks speciallæger i teamet, der behandler lungekræft. Men fordi det er et universitetshospital, er to af dem delvist frikøbt til forskning. Og så kan man ikke være patientansvarlig, mener Peter Sørensen.
»At være patientansvarlig læge kræver et vist antal kliniske funktioner, ellers er der ikke stationer nok, som patienten kan hoppe ind på, nogle dage vil lægen slet ikke være der. Det betyder, at disse læger ikke kan være patientansvarlige«.
»Regnestykket er, at afdelingen har fire speciallæger, der kan være patientansvarlige. Hvert år kommer omkring 400 nye patienter til. Selvom lungekræft har en alvorlig prognose, kommer der jo samlet set flere til hver enkelt læge for hvert år. Og det bliver en udfordring at gennemføre det tilfredsstillende«.
Det er den ene side af virkeligheden. Den anden er at få organisationen gearet til, at patienten kan se sin patientansvarlige læge, når der er behov for det.
Afdelingens konklusion er, at det kun kan lade sig gøre, hvis man har en vis bufferkapacitet.
»Men det har vi ikke. Derfor er det svært at honorere forventningerne i hverdagen, hvor alt er barberet ind til benet, og det hele er så strømlinet, at der ikke er plads til ret mange variationer i dagens program. At klare mere koster ressourcer, og vi har ikke set en nikkel for at gennemføre dette projekt«, siger Peter Sørensen.
En pointe for Peter Sørensen er, at det tager tid at være patientansvarlig læge:
»De patientansvarlige læger får stensikkert mere at lave. De er allerede bundet op af kliniske funktioner. De har fyldte ambulatorieprogrammer. De går ikke ude bagved og er til rådighed, når der er brug for dem. Derfor giver funktionen dem mere at lave, fordi de skal være tæt inde over de patientforløb, de er ansvarlige for«.
Effektiviseringsgevinst?
I tankegangen om den patientansvarlige læge er der indregnet en vis tidsmæssig gevinst for lægerne, bl.a. fordi lægen kender patienten og derfor ikke behøver at stille så mange indledende spørgsmål.
Men det tror hverken Karin Holmskov eller Peter Sørensen rigtig på.
»Jeg oplever, at jo bedre patienter synes, de kender lægen, desto tryggere bliver de ved at stille spørgsmål. Derfor kan samtalerne tage længere tid«, siger Karin Holmskov.
Peter Sørensen siger:
»Regnestykket er ikke ligetil. Jeg tror ikke, man kan omsætte små optimeringsgevinster til en samlet ressource«.
Hans løsning er – ud over flere ressourcer – en helt ny måde at tænke speciallægefunktioner på. En mere amerikansk model, som han siger. Her svæver speciallægerne over vandene, de sidder ikke i deres eget spor og passer deres patienter, men bruges som supervisere af de yngre læger, der er i første række over for patienterne. Den patientansvarlige speciallæge vil gå med ind og hilse på patienten, fortælle, at han kender patientens forløb, og at det i dag er en anden læge, der er sat ind i opgaven, patienten skal snakke med.
»Jeg har svært ved at se, hvordan vi ellers kan have en patientansvarlig læge og få uddannet de yngre læger. For vi kan ikke bare bruge to læger, hvor vi før kun brugte en«.
Han tilføjer:
»Vi får næppe flere ressourcer, og så bliver det meget vanskeligt«.
Læs også:
Politisk aftale om den patientansvarlige læge
Patientansvarlige læger kommer ikke ved et trylleslag