Hun gik derfor til sygehusledelsen, som anmodede STPK om at genåbne sagen. Fra STPK lød svaret imidlertid, at sygehusledelsen ikke var part i sagen og derfor ikke kunne bede om at få den genåbnet.
Lægen, som var part i sagen, var imidlertid blevet sygemeldt på grund af stress. Sygemeldingen skyldtes dels afgørelsen, fortæller Nanna Salling, dels at han efter afgørelsen fik et brev fra STPS om, at han risikerede at blive sat under tilsyn, hvis han fik endnu en klagesag om stærk smertestillende medicin.
»Sådan er retorikken«, fortæller Nanna Salling.
»Lægen kontaktede STPK, og sagen er nu genåbnet. Men den er stadig ikke afklaret, og derfor er vi fortsat nervøse for, om der kommer en afgørelse om, at vi ikke må smertebehandle med opioider, hvis patienten samtidig får clopidogrel. Det vil give en alvorlig smertedækningsudfordring – ikke kun for vores afdeling, men for hele landet«, siger Nanna Salling.
Det er dog ikke hendes eneste bekymring. Hvis kritikken fastholdes, danner sagen vel præcedens – men hvem skal sikre, at den viden udbredes til hele landet?
Dialogsamtalen
Når den konkrete sag er illustrativ for Nanna Sallings kritik, handler det for det første om, at der er tale om en disciplinærnævnsklage. Og når sagen først skal i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn er det langt sværere at lære noget af patientens oplevelser, lyder erfaringen fra overlægekontoret i Nykøbing Falster.
Her på kontoret fører Nanna Salling jævnligt dialogsamtaler med de patienter, der ønsker det. Og hver gang hun sidder over for en utilfreds patient, har hun et centralt budskab til dem:
»Jeg siger, at hvis de vælger, at deres klage skal være en forløbsklage, så havner den på mit skrivebord. Det betyder, at jeg kan handle på den, hvis jeg kan se, at det, patienten har oplevet, ikke er i orden – og det kan jeg gøre med det samme. Men hvis de vælger, at deres klagesag skal køre som en disciplinærnævnsklage, så havner den i lægens e-boks i postkassen. Det betyder for det første, at der går lang tid, før der kommer en afgørelse, for det andet at det er tvivlsomt, om der kommer læring ud af det«, siger Nanna Salling.
For hende handler læring ikke altid om, hvorvidt lægen får kritik. Nogle gange kan hun godt forstå, at patienterne er utilfredse – også selv om alle retningslinjer er overholdt, og der ikke er udsigt til, at sagen vil medføre kritik fra Disciplinærnævnet.
»Men derfor kan jeg stadig se ting, som vi burde have gjort bedre. Jeg er ked af, at patienterne har følt sig nødsaget til at klage, og det vil vi gerne lære af. Jeg bliver faktisk altid klogere af at tale med en utilfreds patient«, siger Nanna Salling.
Ødelagte læger
Den anden årsag til, at sagen med opioider og clopidogrel er illustrativ for Nanna Sallings kritik af patientklagesystemet, er lægens reaktion på klagen. I juni sidste år viste en spørgeskemaundersøgelse fra Lægeforeningen, at cirka fire ud af ti læger med erfaring fra disciplinærnævnsklager oplever, at sagen har påvirket deres faglige virke negativt eller meget negativt, mens fem ud af ti har oplevet negative konsekvenser for privatlivet.
»Patientklager giver altid ar på sjælen. Det, man opnår med en disciplinærnævnssag, er, at lægen bliver meget ked af det og ikke har fokus på, om sundhedsvæsenet lærer af sagen. Lægen går og skammer sig og taler ikke nødvendigvis om sagen til andre, og i et godt stykke tid vil lægen typisk udøve defensiv medicin, hvilket er en uhensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne. Det betyder indirekte, at den måde, disciplinærnævnsklager bliver kørt på nu, er skadelig for patientsikkerheden«.
Men der kan vel godt være patienter, som har et hævnmotiv mod lægen. Er der ikke en værdi i det nuværende system, hvor en utilfreds patient selv må bestemme, om vedkommende vil kritisere den enkelte læge eller behandlingsstedet?
»Jo, men det første, som næsten alle patienter siger til mig ved dialogsamtalerne, er, at de vil sikre sig, at andre ikke skal komme ud for det samme, som de har oplevet. Efter dialogsamtalen vil jeg tro – som et slag på tasken – at det kun er cirka hver tiende patient, der ønsker en disciplinærnævnssag. Resten frafalder sagen eller ønsker at oprette en forløbssag«, siger Nanna Salling, der dog tilføjer, at hun kun taler med de patienter, der er interesserede i en dialogsamtale.