»Min favorit er historien om ,den vaskeægte antiaging-allstar’ nøgenrotten«

Bogen »Gopler ældes baglæns – videnskabens svar på et længere liv« giver et suverænt brushup på feltet aldringsforskning. Forfatteren tager læseren i en utrolig velskrevet fortælling hele jorden rundt, igennem adskillige tidsaldre, med inddragelse af hele dyreriget fra bakterier over gopler, aber og gnuer til den ufatteligt langlivede grønlandshaj, skriver anmelder Line Rode.
Cover: Grønningen 1
Cover: Grønningen 1

Line Rode speciallæge i klinisk biokemi. Interessekonflikter: ingen

20. maj 2021

En af mediernes nok mest omtalte bøger i dette forår er Nicklas Brendborgs »Gopler ældes baglæns –videnskabens svar på et længere liv«, der har fået topkarakterer i flere aviser. Er bogen også værd at læse som læge? Ja, bestemt! Bogen er et letlæst brushup på feltet aldringsforskning, og i en utrolig velskrevet fortælling tager forfatteren læseren hele jorden rundt, igennem adskillige tidsaldre, med inddragelse af hele dyreriget fra bakterier over gopler, aber og gnuer til den ufatteligt langlivede grønlandshaj. Min favorit er dog historien om »den vaskeægte antiaging-allstar« nøgenrotten, der nok har et ubeskrivelig fælt udseende og ved flere lejligheder er kåret som verdens grimmeste, men samtidig er en ren supermand, når det handler om at undgå kræft og leve længe.

Bogen giver et underholdende flashback til studietidens lærdomme, genopfriskning af teorier fra arbejdslivet som læge og introduktion til mange nye og spændende vinkler på aldring, som man får lyst til at dykke mere ned i. »What doesn’t kill you … forlænger dit liv« er introduktionen til et kapitel om begrebet »hormese«, som efterfølgende er en slags rød tråd igennem hele bogen. Får man videnskabens svar på et længere liv? Måske ikke helt, for der er stadig så mange løse ender i aldringsforskning – men man får serveret et fantastisk potpourri af teorier, historiske observationer og resultater af forskellige dyreeksperimentelle og humane studier. Det eneste tidspunkt, hvor forfatteren tabte min interesse en smule, var i et afsnit om kost, der var skrevet med langt mindre engagement end resten af bogen og lidt overraskende indeholdt kostråd i form af »ketokost – sådan gør du«.

Familie og venner står allerede i kø til at låne bogen af mig, og jeg ser frem til mange sjove og spændende diskussioner med dem, for selvom bogen er fyldt med fagtermer, sørger forfatteren hver gang for at forklare disse i lægmandssprog og inddrager eksempler, som på ingen måde virker forstyrrende for en fagperson. Jeg glæder mig faktisk også til at læse bogen igen …