Få sager fører til kritik
Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse. Af hjemmesiden for Folketingets Ombudsmand fremgår det, at Ombudsmanden kan tage stilling til juridiske spørgsmål, men ikke til spørgsmål, som kræver anden faglig viden.
I 2022 modtog Folketingets Ombudsmand 5.258 klager fra borgere, der mener, at en myndighed har begået fejl. Det er dog de færreste klager, der fører til egentlig kritik fra Ombudsmanden.
197 af de 5.258 klager vedrører Indenrigs- og Sundhedsministeriets område. Ud af disse førte otte klager til undersøgelser med efterfølgende kritik, henstilling, anbefaling m.v., mens 39 klager førte til undersøgelser, men uden der blev rejst kritik, henstilling eller anbefaling. 140 klager førte til »anden form for behandling og hjælp til borgerne«, mens ti sager blev afvist.
Hvis vi kun ser på de klager, som Folketingets Ombudsmand modtog vedrørende STPS i 2022, så drejer det sig i alt om 24 klager. To af disse førte til undersøgelser med efterfølgende kritik, henstilling, anbefaling m.v., mens fem klager førte til undersøgelser, men uden efterfølgende kritik, henstilling, anbefaling m.v. I fem tilfælde førte en klage over STPS til »anden form for behandling og hjælp til borgerne«, mens én sag blev afvist.
Se oversigten over klager vedrørende statslige myndigheder. Klik på Indenrigs- og Sundhedsministeriet for at se udfaldet af sagerne inden for sundhedsvæsenet:
https://www.ombudsmanden.dk/ombudsmandensarbejde/statistik/statslige_myndigheder/