Netop det kan være betydningsfuldt for et sundt arbejdsmiljø, hvilket ifølge hende er fundamentet for konstruktivt samarbejde.
»Ledelse i forskning omfatter også det at være vejleder, og derfor indgår man som seniorforsker naturligt i lederrollen. At motivere er noget af det vigtigste som leder«, siger Malene Grubbe Hildebrandt.
Det er i det hele taget vigtigt, at læger bliver uddannet i ledelse, mener hun.
»Det handler bl.a. om, hvordan man sætter et hold sammen, og hvordan man naturligt skaber autoritet som leder. Det er ikke noget, man bare har. At kende sin egen personlighed er også væsentligt, så man bedre kan reflektere over, hvordan man fungerer som leder. Det er ikke sikkert, at man altid skal gøre det, som ligger først for, og det, som ens egen person byder en«.
Så en god portion selvindsigt er væsentligt for god ledelse?
»Ja, det er vigtigt. Vi har fokus på de sider af os selv, der kan understøtte lederrollen og skabe gejst og fremdrift for forskerne. Dette vil i sidste ende gavne patienter og samfund«, svarer hun.
Manglende uddannelse i ledelse er et problem, mener Malene Grubbe Hildebrandt.
»Den nye overenskomst fra Overlægeforeningen lægger op til, at man laver om på ledelsesstrukturerne. Flere overlæger får en mere synlig lederrolle som ledende overlæger, men har ikke fået uddannelse i ledelse. En forskningsleder kunne godt ,bare’ være en overlæge med forskningsledelsesansvar, men det er vigtigt, at uddannelse i ledelse følger med i sådan en stilling«.
»Når vi bliver forskningsledere på OUH og Syddansk Universitet, bliver vi udrustet med mange forskellige ledelseskompetencer. Vi har haft tradition for at få tilbudt kurser på CBS, og OUH har etableret egne kurser, f.eks. om det personlige lederskab og om at benytte Lean i forskningsledelsen«, fortsætter hun og henviser til Den Syddanske Forbedringsmodel, der bygger på Lean-principper, hvor patientinddragelse, synlige mål og effektivisering er centrale elementer.
Opgør med spild
En del af at gøre processerne mere smidige er at undgå for meget spild. For der er meget spild i forskning, siger Malene Grubbe Hildebrandt. The Lancet har i en hel serie afdækket de typer af spild, der er i forskningen.
»Mange ting skal spille sammen, før det lykkes at gennemføre et godt forskningsprojekt. Idéen skal være den rigtige, være relevant for patienten og den kliniske hverdag. Der skal være kapacitet, knowhow i form af humane ressourcer og driftsressourcer. Samarbejdet med klinikere og patientrepræsentanter skal fungere. Der er mange forskellige elementer i forskning, man krydser mange barrierer, og ting tager tid. Meget af det kender vi fra andre områder i sundhedsvæsenet«.
I hele den proces opstår der ofte udfordringer og stopklodser, der bremser processen.
»Får man rekrutteret patienter med den hastighed, man skal? Har man de rette menneskelige ressourcer til at analysere data og publicere det? Også det juridiske er en stor tidsrøver, og det vil vi gerne undgå. Vi prøver derfor nu at have en procesorienteret tilgang til forskning ved synliggørelse af både mål og processer«.
Er det lykkedes jer at undgå spild – I kan vel ikke slippe uden om juraen?
»Nej, det kan man selvfølgelig ikke, og der er initiativer i gang på direktørniveau for at forbedre de juridiske arbejdsgange i regionen. Alle i klinisk forskning kender til alle de tilladelser, man skal igennem. Nogle ting tager virkelig lang tid. Vi kommer altid i mål, men det er tidskrævende«.
På nogle punkter er det lykkedes at minimere spild.
»Vi arbejder f.eks. med en mind-to-paper-teknik til artikelskrivningen, hvor forskerne dikterer artiklerne for at undgå spildtid. Der bruges mere tid i planlægningsfasen på at strukturere indholdet i artiklen. Vi har fokuserede ophold, hvor forskere dikterer artikler på en dag eller bare nogle timer, hvor der efterfølgende kan spares tid i revisionsarbejdet. Her kan vi se gode resultater«, siger Malene Grubbe Hildebrandt og tilføjer, at mind-to-paper-metoden er udviklet af professor Jacob Rosenberg.
Læs flere artikler om lægers forskerliv:
»Jeg vil gerne bidrage til, at kvinder med dermatologiske lidelser får en stol at sidde på«
Kejsersnit og mikrobiota: Bør man smøre babyer ind i vaginalt sekret?
Forsker undersøger børns T-cellesuperkræfter